معاون سازمان منطقه آزاد کیش به دلایل تفاوت برج سازی در این جزیره نسبت به دوبی پرداخت و توضیحاتی را در اینباره ارائه کرد.
رامین افشاری با اشاره به پروژههای عمرانی منطقه آزاد کیش بیان کرد که در حال حاضر حدود ۴۰۰ میلیارد پروژه فرودگاهی داریم که فرودگاه جزیره با ظرفیت ۴.۵ میلیون مسافر در سال که ۴۴ هزار مترمربع مساحت دارد و سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر آن مسافر داخلی و یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مسافر خارجی آن هستند یکی از موارد آن است.
افشاری افزود:
علاوه بر این ترمینال بینالمللی و احداث باند جنوبی برای هواپیماهای پهن پیکر از دیگر طرحهای مدنظر فرودگاهی در منطقه است که امیدواریم پروژه باند جنوبی تا پایان سال به اتمام برسد.
معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به پروژههای بندرگاهی منطقه گفت که در جزیره کیش حدود ۱۵۰ میلیارد تومان پروژه بندرگاهی داریم و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز مربوط به جزیره هندورابی است که امیدواریم تا پایان شهریور ماه بتوانیم پروژه بندرگاهی جزیره هندورابی را به اتمام برسانیم.
افشاری در ادامه به بحث زیرساختها اشاره و عنوان کرد:
در مقوله انتقال برق سه پست ایستگاه GIS، ۱۳۲KW داریم که در حال ساخت و تجهیز است و قرارداد خرید پستهای خارجی آن نیز به امضا رسیده است. این مسئله بحث بسیار جدی مربوط به انتقال نیرو در جزیره کیش است که مدنظر قرارگرفته است. همچنین یکی دیگر از پروژههای جزیره مربوط به مصلی است که در حال حاضر به بهرهبرداری رسیده و در مراحل پایانی تکمیل است.
معاون عمرانی منطقه سازمان آزاد کیش با بیان اینکه طی سه ساله اخیر ۱۰۰هکتار پارک داخلی و ساحلی ایجاد شده است، گفت:
در جزیره کیش پارک داخلی وجود نداشت و همه پارکها ساحلی بود، بنابراین ۱۰۰ هکتار پارک اضافه شد که بخشی از آن ساحلی و بخشی از آن داخلی است.
افشاری در پاسخ به بحث تراکم در منطقه آزاد کیش و بالاترین حد ساختوساز در این منطقه خاطرنشان کرد:
در جزیره کیش با توجه به وجود فرودگاه در مرکز جزیره در بخش ساحل تا ۷۵ متر ساختوساز مجاز است و هرچه مرکز شهر نزدیک میشویم این ارتفاع کمتر میشود اما در کل مخروط پروازی بین ۵۰ تا ۷۵ متر است، یعنی با توجه به محدودیتی که فرودگاه در مرکز جزیره ایجاد میکند امکان ساختوساز بیشتر از ۷۵ متر وجود ندارد.
افشاری همچنین درباره انتقاد وارد شده به تفاوت برجسازی در شهری همانند دوبی نسبت به کیش تصریح کرد که در اینباره اصلا نباید قیاس کرد، چرا که دوبی لرزه خیز نیست و تمام سقفهای آنها فلت است و تیر ندارند؛ بنابراین با توجه به اینکه لرزه خیزی وجود ندارد و روی پهنه گسل قرار ندارند میتوانند ساختوسازهای متفاوت داشته باشند که ما از انجام آن محروم هستیم.
معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد:
تقریبا تمام کشور روی پهنه لرزهخیزی قرار دارد و جزیره کیش نیز پهنه لرزه خیزی بالایی دارد. سازهها در کیش بسیار متفاوت است.
افشاری در پاسخ به اینکه آیا در کیش تراکم فروشی وجود دارد یا خیر؟ گفت:
قطعا در کیش تراکم فروشی داریم، چرا که این بحث در تمامی شهرهای کشور وجود دارد و اگر کسی بخواهد خارج از ظرفیت پروژهاش ساختوساز کند و پروژه بلندمرتبه بسازد قطعا نیاز به خرید تراکم دارد.
افشاری همچنین در مورد نگاه منفی موجود به تراکم فروشی در کلانشهرها و چگونگی این نگاه در جزیره کیش بیان کرد که موضوع جزیره کیش با سایر شهرها فرق میکند. این جزیره از ابتدا طرح جامع داشته و خارج از طرح جامع نه زمین واگذار و نه تصمیمی اتخاذ میشود؛ هرچند در کیش زمینها بایر است و بافتهای فرسوده وجود ندارد.
مناطق گرمسیری و ساحلی همواره در میان گردشگران سراسر جهان از محبوبیت زیادی برخوردار بوده است. جزیرهی زیبای کیش یکی از بهترین مقاصد گردشگری اینچنینی است که به خصوص در فصول سرد سال طرفداران بیشماری دارد. در ادامه با گشت نوید و وب سایت نوید ۲۴ همراه باشید.
جزیرهی کیش یکی از جزایر و توابع شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان است که موقعیتی بسیار مهم دارد. روانه شدن بیش از یک میلیون گردشگر در طول سال به سوی این جزیره به خوبی اهمیت زیاد آن را نشان میدهد. خوشبختانه این میزان از حضور گردشگر باعث شده است که این جزیره از زیرساختهای گردشگری مناسبی برخوردار باشد
آبهای شفاف و زلال، مراکز خرید لوکس و گران قیمت، هتلهای مجلل و پر از امکانات، امکان انجام ورزشهای آبی مفرح و حیات دریایی متنوع، از این جزیره مقصدی به یاد ماندنی ساختهاند.
انتخاب شدن کیش به عنوان اولین منطقهی آزاد تجاری و اقتصاد در سال ۱۳۶۱ درهای رونق و توسعه را به سرعت بر روی مرزهای این منطقه باز کرد که اثرات آن را امروزه به خوبی میتوان مشاهده کرد.
همچنین تا سالهای آغازین سلطنت محمدرضا پهلوی این جزیره به عنوان یکی از مراکز مهم صید مروارید از جایگاه مطلوبی برخوردار بود که با ورود مروارید ژاپنی به ایران روز به روز از اهمیت آن کاسته شد. شاه با استفاده از بودجهی دولتی سعی در گسترش گردشگری در این جزیره داشت که نسبتا موفق هم بود.
بعد از انقلاب نیز با تزریق سرمایههای دولتی و خصوصی این روند تا حدی ادامه پیدا کرد. به هر حال در حال حاضر جزیرهی زیبای مرجانی کیش میتواند مقصدی عالی برای سفرهای زمستانی باشد که البته نیاز به بودجهی نسبتا بیشتری نسبت به مقصدهای دیگر ایران دارد.
کیش در جنوبیترین مناطق کشور قرار دارد و همانطور که میدانید این مناطق مثل همه نقاط دیگر استان هرمزگان تابستانهای گرم مرطوب و زمستانهای مطلوبی دارند. بنابراین میتوان گفت بهترین زمان برای سفر به این جزیره میانههای پاییز تا اواخر زمستان است. البته تا اواسط اردیبهشت هم میتوان از آبوهوای مطبوع آن لذت برد. به نوعی این جزیره دارای تابستانهای گرم و زمستانهای ملایم و کوتاه است.
بیشک یکی از مهمترین جذابیتهای هر جزیرهای سواحل آن محسوب میشوند. جزیرهی کیش نیز از این قاعده مستثنی نیست. ساحل مرجانی کیش در بخش شرقی جزیره واقع شده است و یکی از زیباترین و پرطرفدارترین جاذبههای آن به شمار میرود.
ساخت آلاچیق و ایجاد محوطه و امکانات مناسب لذت گشتوگذار در این مکان را چندین برابر کرده است. همچنین مرکز تفریحات دریایی با فراهم کردن امکان پرداخت به ورزشها و تفریحاتی مانند جت اسکی، غواصی، بانانا و شاتل میتواند اوقات فراغت فراموشنشدنی را برایتان رقم بزند.
جزیره هندورابی یکی از توابع کیش به شمار میرود که در میان جاذبههای برتر آن قرار دارد. این جزیره با وسعتی حدود۲۳ کیلومتر مربع چه از نظر تاریخی چه از نظر طبیعی از جایگاه خوبی برخوردار است. هندورابی حدود ۲۸ کیلومتر از کیش فاصله دارد اما مطمئن باشید ارزش وقت گذاشتن را دارد. جمعیت بسیار کمی در این مکان زندگی میکنند که در روستایی به نام هندرابی ساکن هستند و از طریق صید ماهی گذران زندگی میکنند.
در نزدیکی روستای هندرابی میتوانید آثار مخروبهی قریههای «الدورات» و «الصراه» را تماشا کنید که از زمانهای دور به جا ماندهاند. در سدهی نهم هجری پرتغالیها در این جزیره حضور داشتند که امروزه میتوان آثار آن را مشاهده کرد. هنگام سفر به این جزیره حتما مواد خوراکی و آب آشامیدنی به همراه داشته باشید. در ضمن سیستم برقکشی وجود ندارد بنابراین اگر قصد دارید شب را در این مکان سپری کنید حتما وسایل روشنایی تهیه کنید.
شهر تاریخی حریره که قدمت آن به سدههای ۵ تا ۱۰ هجری قمری باز میگردد، در شمال جزیره کیش قرار دارد و روزگاری یکی از شهرهای پررونق این ناحیه به شمار میرفت. وسعت حریره به ۱۲۰ هکتار میرسد. محوطهی باستانی حریره مجموعهای متشکل از نقاط ساحلی، خانههای اعیانی، حمام، مسجد و قناتهای قدیمی است.
این شهر قدیمی در شمال جزیرهی کیش قرار دارد و در سال ۱۳۷۶ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد. اگر به مناطق تاریخی علاقهمند هستید در سفر به کیش حتما از این مکان دیدن کنید.
کشتی یونانی یکی از جاذبههای گردشگری کیش و همچنین نماد این جزیره محسوب میشود. کشتی مذکور در سواحل همیشه نیلگون جزیرهی کیش به گل نشست. با وجود تلاشهای بسیار اما نتوانستند کشتی را از گل بیرون بکشند بنابراین آن را به آتش کشیدند. امروزه بقایای این کشتی به خصوص در غروب آفتاب به یکی از پرطرفدارین سوژههای عکاسی در میان گردشگران تبدیل شده است.
همچنین میتوانید چند ساعتی از اوقات فراغتتان را در پارک ساحلی کشتی یونانی سپری کنید که دارای امکاناتی همچون رستوران، کافه تریا و کرایه دوچرخه است. به علاوه میتوانید با شرکت در تورهای غواصی از تماشای فضای درونی کشتی و گشتوگذار در آن لذت ببرید.
پارک ساحلی میر مهنا در ساحل شمال و شمال غربی جزیره واقع شده و همه روزه میزبان گردشگران زیادی است که برای سپری کرددن اوقات فراغتشان به همراه دوستان و خانواده این مکان را انتخاب میکنند.
اسکلهی تفریحی میرمهنا یکی از جاذبههای پارک به شمار میرود که اگر به ماهیگیری علاقهمند باشید از حضور در آن لذت زیادی خواهید برد. مسیرهای پیادهروی متنوع، بازارهای خرید، مسیر دوچرخهسواری، انواع بوفه و چایخانه و زمین بازی کودکان از جمله ویژگیهای مهم پارک هستند.
همچنین محل های مناسبی برای پخت کباب آماده شده است، بنابراین اگر به پیک نیک به همراه عزیزانتان علاقه دارید، یکی از بهترین نقاط جزیرهی کیش همین پارک است. پارک میرمهنا در دو فاز ساخته شده که فاز اول حدود ۴۱۰۰۰ متر مربع و فاز دوم هم حدود ۵۰۰۰۰ متر مربع مساحت دارد که در حال تکمیل شدن است.
اگر عاشق ترسیدن و هیجان ناشی از آن هستید به هیچ وجه نباید فرصت حضور در قلعه وحشت کیش را از دست بدهید. با تهیه بلیت میتوانید قدم به مکانی ترسناک و مملو از اتفاقات ریز و درشت اینچنینی بگذارید.
سعی کنید برای چند ساعتی هم که شده از فضای عاشقانه و پر از آرامش سواحل و پارکهای کیش فاصله بگیرید و تجربهای کاملا متفاوت داشته باشید. همین بس که یکی از آیتمهای این نوع تورها دنبال کردن شما با ظاهری ترسناک و اره برقی به دست است که ناخودآگاه شما را به فرار وا میدارد. خوشبختانه بلیت این سرگرمی نسبت به دیگر جاذبههای کیش قیمت منطقی دارد.
هنگامی که برای اولین بار آبانبارهای کیش را ببینید بدون شک معماری متداول در شهر یزد را در نظرتان زنده خواهد کرد. این آبانبار با معماری جالب توجه دارای دو گنبد و پنج بادگیر در اطراف آنها است که وظیفهی ورود و خروج هوا و خنک کردن آب درون آبانبار را به عهده دارند.
جالب این که این آبانبار در سال ۱۳۷۱ ساخته شده است و به دلیل افزایش ساختوساز و گسترش سیستم آبرسانی در جزیرهی کیش، امروزه به جز برای اهداف گردشگری استفادهی چندانی از آن نمیشود. به هرحال دیدن این مکان خالی از لطف نخواهد بود.
در گذشته عمده آب شرب مردم جزیره از قناتها تامین میشد. قنات قدیمی کیش که قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال دارد، گرچه به عظمت قناتهای نقاط کویری ایران نیست، اما از نظر مهندسی یکی از پیشرفتهترین قناتهای ایران در زمان خود به شمار میرفت.
همانطور که پیشتر گفتیم امروزه آب آشامیدنی جزیره از طریق لولهکشی تامین میشود، بنابراین در حرکتی هوشمندانه این قناتها را تغییر کاربری داده و به شهری زیرزمینی و تفریحی تبدیل کردهاند.
شهر زیرزمینی کاریز بیش از ۱۰,۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. عمق آن به ۱۶ متر و ارتفاع از کف تا سقف آن به ۸ متر میرسد. با مشاهدهی دیوارهها و سقف کاریز (قنات) میتوان صدفها، مرجانها و سنگوارههای قدیمی را که قدمتی بین ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال دارند، تماشا کرد.
غرفههای صنایع دستی، رستورانهای سنتی و بینالمللی، موزه، گالری هنری، آمفی تئاتر و سالن کنفرانس از جمله ویژگیها و امکانات این شهر به شمار میروند. به هیچ وجه فرصت گشتوگذار در دل این شهر زیرزمینی را از دست ندهید.
پاراسل نوعی چتر است که میتوان به صورت یک نفره یا حداکثر سه نفره از آن استفاده کرد. این چترها به قایقی موتوری وصل میشوند، بنابراین با حرکت کردن قایق و به جریان در آمدن هوا چتر به پرواز در میآید و گاهی تا ارتفاع ۳۰۰ متری هم بالا میرود.
البته اگر از ارتفاع میترسید یا سابقهی بیماری قلبی دارد، به هیچ وجه آن را توصیه نمیکنیم. با این وجود به خصوص هنگام به پرواز درآمدن در دل همه کمی ایجاد ترس میکند، اما پس از اوج گرفتن بدون شک از آرامشی که تجربه خواهید کرد، پشیمان نمیشوید.
تماشای جزیرهی کیش از چشماندازی متفاوت قطعا ارزشش را خواهد داشت. غواصی، کیبیلسواری، فلایبورد و قایقسواری از جمله دیگر تفریحات آبی جزیرهی کیش هستند که نباید از دست بدهید.
اسکلهی تفریحی کیش با طول ۴۳۷ متر و عرض ۱۸ متر با ساختاری چوبی احداث شده است و همانطور که از اسمش مشخص است، اختصاص به تفریح و سرگرمی دارد. باشگاه بولینگ، سینما ۴ بعدی، کلوپ تفریحات دریایی، کافهها، رستورانها و مراکز تفریحی دلیلی بر این ادعا هستند. این اسکله اغلب جوانان را به سمت خود جذب میکند. تماشای دریا، غروب آفتاب، لاکپشتهای دریایی و دلفینها، پرندگان دریایی، و به خصوص ماهیگیری از جمله جذابترین تفریحاتی هست که میتوانید به آنها بپردازید.
هندورابی،
یکی از جزایر بکر و زیبای خلیج فارس در آبهای استان هرمزگان است که
معمولا جز اندک ساکنان بومیاش و برخی طبیعتگردان، شاهد تردد دیگری در طول
سال نیست. حالا اما منطقه آزاد کیش، برنامه جامعی برای توسعه گردشگری در
این جزیره تدارک دیده تا با تاسیس کیش شماره دو،پای گردشگران را به این
جزیره خلوت و آرام باز کند.
به گزارش جامجم، جزیره هِندورابی از توابع بخش کیش شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است.
این جزیره با ۲۲٫۸ کیلومتر مربع مساحت در فاصله ۳۲۵ کیلومتری بندرعباس در خلیج فارس و در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان و در ۲۸ کیلومتری جزیره کیش قرار گرفته است. فاصله هندورابی تا بندر لنگه ۱۳۳ کیلومتر است.
این جزیره سرزمینی هموار و تقریباً بدون عوارض طبیعی است. منابع تأمین آب در جزیره بسیار محدود و کم است وآب مصرفی آن از طریق چاه و آبانبار (برکه) تأمین میشود.
آب چاههایش نسبتاً شیرین است در حالات استثنائی وکمبود آب برای آشامیدن میتوان مصرف کرد. پیشه مردم جزیره صید و غواصی و ماهیگیری است. بیشتر خانههای جزیره قدیمی و از سنگ و گچ و گل و لای ساخته شدهاست.
با این حال هندورابی بخاطر سواحل بکر و چشمنواز و البته دست نخورده مقصد جدید و متفاوتی برای گردشگری محسوب میشود و همین امر است که جرقههای اول سرمایهگذاری روی آن را زده است.
جزیره هندورابی همچون دو جزیره فارور کوچک و بزرگ، در گذشته نهچندان دور تحت نظارت و مدیریت سازمان محیط زیست بود؛ جزایر فارور به عنوان مناطق حفاظت شده و جزیره هندورابی به عنوان پناهگاه حیات وحش، اما سال ۱۳۸۹ مجلس طی مصوبه ای، مدیریت این سه جزیره را به منطقه آزاد کیش واگذار کرد. این واگذاری به معنای چراغ سبزی برای توسعه این جزایر با سبک و سیاق جزیره کیش بود. فرصتی که مدیران منطقه آزاد از آن استفاده کردند و در حال آمادهسازی بستر و شرایط آن هستند.
در همین خصوص، طرح جامع جزیره هندورابی در راستای توسعه، از سوی شورای عالی مناطق آزاد مورد بررسی قرار گرفت.
با این حال هندورابی راه درازی تا توسعه و تبدیل به یک منطقه گردشگری در پیشرو دارد چرا که این جزیره کوچک با وجود بکر بودن از ابتداییترین امکانات محروم است. به طوریکه تقریبا هیچ زیرساختی اولیه مانند آب شیرین، برق، خدمات اقامتی و مانند آن وجود ندارد.
باتوجه به اینکه ایجاد این امکانات حتی در جزیره بزرگی مانند کیش سالها به طول انجامیده است، نباید انتظار داشت طرحهای توسعه هندورابی به این زودیها به بار بنشیند. هرچند رؤیاهای دورودرازی برای آن وجود دارد.
علیاصغر مونسان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این باره گفت: توسعه هندورابی با هدف ایجاد گردشگری لوکس آغاز شده و به نظر یک اقدام پایلوت و راهگشا برای جزایری است که هنوز کار توسعهای در آنها انجام نشده، زیرا این نوع اقدامات، هم امنیت را در منطقه افزایش میدهد و هم توسعه را به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به ارزش زیست محیطی هندورابی یادآور شد حواسشان به این مهم است، به همین علت طرح جامع هندورابی با رعایت کامل موازین زیستمحیطی تهیهشده و به نظر میآید یک طرح توسعه زیستمحیطی به شمار میآید.
این مقام مسئول با اشاره به آمادهسازی زیرساختهایی همچون فرودگاه و بندرگاه در حال حاضر در هندورابی، درخصوص مباحث زیستمحیطی جزیره نیز گفت: هندورابی را همواره بهعنوان جزیره سبز میبینیم، یعنی در راستای مباحث زیستمحیطی، آسفالت و راهسازی به این جزیره راه نمییابد و از سنگفرش برای راهسازی این جزیره استفاده خواهد شد تا کمترین مداخلهای در مسائل زیستمحیطی جزیره نداشته باشیم. در ضمن ورود خودروهای فسیلی و شخصی به جزیره نیز ممنوع خواهد بود و تمام خودروهای جزیره هندورابی مربوط به حملونقل عمومی خواهند بود.
مونسان درباره واگذار نکردن و نفروختن زمین در هندورابی و ارائه بهصورت استیجاری نیز یادآور شد: ما علاقهمندیم واگذاری زمین نداشته باشیم، اما باید مدنظر داشت این موضوع ممکن است ابتدا که هندورابی نیاز به توسعه دارد، باعث دلسردی سرمایهگذاران شود و روند پیشرفت جزیره را کند کند؛ لذا فکر میکنم روند فروش را در یک برنامه چندساله دنبال کنیم و پس از آن و در مرحلهای که هندورابی روند رشد را آغاز کرده، متوقف کنیم و به عرصه اجاره زمین روی آوریم. ضمن این که ما در هندورابی فضای مسکونی نداریم و کار عمدتا در عرصه هتلسازی انجام خواهد شد.
از سوی دیگر، به گفته شهرام فداکار، سرپرست دفتر سواحل و تالابهای ساحلی، قرار است همه ارزشهای محیط زیستی جزیره در طرح جامع توسعه گردشگری هندورابی دیده شود، به این ترتیب که مثلا بارگذاری جمعیت و تردد در آن بهطور صحیح و مناسب صورت بگیرد یا هتلها با ارتفاع کم ساخته شود و اقامت شبانه وجود نداشته باشد.
فداکار البته اذعان میکند، با همه نظارتهای زیست محیطی که در تدوین این طرح اعمال شده، هنوز ایراداتی به آن وارد است، زیرا مسائل مهمی چون جا و مکان تعبیه زیرساختها و نحوه و مدل تکنولوژیهای مورد استفاده، بحث چگونگی تامین آب شرب (اگر آبشیرینکن باشد، محل استقرار و تخلیه آب شور آن)، موضوع مهم مدیریت پسماند، دغدغه آسیب دیدن فرهنگ و آرامش جامعه محلی، نحوه جابهجایی آبسنگهای مرجانی در مکان بندرگاه، طوری که کمترین آسیب به مرجانها وارد شود و درنظرگرفتن حضور روزانه ۲۰۰۰ گردشگر در جزیره ـ که به عقیده ما و براساس ظرفیتهای محیطی جزیره، زیاد و نگرانکننده است ـ از مهمترین نکاتی است که همچنان نگرانیهایی بابت آن وجود دارد.
متاسفانه «جزیره ی هندورابی» هم مثل بسیاری از جاذبه های گردشگری ایران تا همین سالهای اخیر خیلی شناخته شده نبود، چند سالی است که سازمان منطقه آزادکیش تلاش هایی رو جهت تبدیل جزیره هندورابی به یکی از جذابیت های گردشگری «جزیره کیش» کرده .
جذب سرمایه گذار، نصب اسکله شناور و ایجاد زیر ساخت های اولیه در مجموعه گردشگری همچون، آب، برق و فاضلاب از اقدامات انجام شده است.
این جزیره، جزیره ای ساکت، آرام و تقریبا خالی از سکنه است که با ساحلی
زیبا، شنی و تخته سنگهای رویاییش هم محلی مناسب رو برای آرامش و تفریح و
شنا در ساحل آن و گرفتن حمام آفتاب به وجود اورده، جاذبه هایی که در دنیا
بسیار با ارزشند .
یکی از شرکت های سرمایه گذار در ساخت برج های مسکونی با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش در ایام نوروز تورهای گردشگری جزیره هندورابی را برگزار کرد امابه دلیل نرخ بالای این تورها حتی یک گردشگر نیز از این جزیره دیدن نکرد.
به گزارش گروه ایرانشناسی خبرگزاری دانا(داناخبر) به نقل از مهر، طرح تبدیل جزیره هندورابی به یکی از مکان های گردشگری از طریق سازمان منطقه آزاد کیش به سرمایه گذاران ساخت برج های مسکونی سپرده شد. این سازمان برخی از مجوزهای لازم را برای آغاز طرح گردشگری در این جزیره به این شرکت سرمایه گذاری صادر کرده است اما هنوز مجوز فعالیت به آن نداده است.
جدا از اینکه این شرکت خصوصی مجوز زیست محیطی نیز برای فعالیت های گردشگری در این جزیره مرجانی از سوی سازمان محیط زیست کشور دریافت نکرده است، با این حال پیش از نوروز ۹۳ اقدام به تبلیغ تورهای گردشگری به مقصد این جزیره کرده است با این شرایط که اگر گردشگری خواست به هندورابی برود باید اول به کیش سفر کند و پس از آن با قایق های متعلق به این شرکت، کیش را به مقصد هندورابی ترک کند. رفت و برگشت یک گردشگر به این جزیره از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر ۴۵۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت.
اپراتور این شرکت برای معرفی این تور به گفت: هر گردشگر می تواند از امکاناتی مانند استفاده از ناهار بوفه، گشت جزیره، غواصی، دوچرخه سواری در پیست آسفالت شده، والیبال ساحلی، پلاژ بانوان و غیره بهره ببرد. ضمن اینکه می تواند در چادرهای اقامتی که برای حضور گردشگران تعبیه شده، اقامتی چند ساعته داشته باشد. این تفریحات شامل کلوپ دریایی، پلاژ بانوان، گشت دور جزیره با جیپ های مخصوص کویری، گشت دریایی با کشتی های Gmini و غواصی و موتورهایatv است.
این اپراتور اعلام کرد که هر روز یک تور ۱۰۰ نفره جزیره کیش را به مقصد هندورابی ترک خواهد کرد پس از ایام نوروز نیز این تورها سه روزه خواهند بود و قطعا نرخ آن تفاوت خواهد داشت.
منتها یکی از کارشناسان گردشگری در کیش گفت: ایام نوروز به پایان رسید اما هیچ گردشگری به این جزیره نرفت. تنها گردشگرانی که پا به این جزیره گذاشتند، رییس جمهور و هیات همراهش بود که آنها نیز با هلیکوپتر رفتند و در جریان اقدامات انجام شده در این جزیره قرار گرفتند
هزینه بالای تورهای گردشگری جزیره هندورابی آن هم برای امکاناتی که هنوز کامل نیست یکی از مهمترین دلایل عدم استقبال هزاران گردشگری بود که به کیش رفتند اما حاضر نشدند جزیره هندورابی را ببینند.