ساده ترین راه حفظ و نگهداری ساز گیتار ، تمیز کردن مداوم آن است.
گرد و غبار، جزئی از محیط زندگی شماست و شاید براحتی بتوانید گرد و غبار را از روی Finish گیتار از بین ببرید
اما مشکل از آنجایی شروع می شود که این گرد و غبار با چربی و عرق بدن آمیخته می شود
و به بدنه یا سیم گیتار می چسبد.
زمانیکه با انگشتان دستتان آکورد می گیرید یا ملودی می نوازید،
چربی و عرق پوستتان به سیم انتقال پیدا می کند
و در بلند مدت باعث فرسودگی و زنگ زدگی سیم های فلزی می شود.
همچنین این عرق و چربی از سیم ها به صفحه انگشت گذاری (فرت بورد) نفوذ می کند،
بنابراین توصیه می شود بعد از هرجلسه تمرین سیم های گیتار را تمیز کنید.
بهترین ابزار برای تمیز کردن گیتار پارچه نخی نرم و خشک می باشد.
(به هیچ عنوان از مواد شوینده، آب و الکل استفاده نکنید)
پارچه را بین انگشت اشاره و شست قرار داده
و در طول سیم شروع به حرکت رفت و برگشت کنید تا جرم های روی سیم کاملا پاک شود .
گیتار دارای یک پوشش لاک الکلی است که این پوشش از ساز گیتار محافظت نموده آن را براق و شفاف می کند
که به آن Finish گیتار می گوییم.
وقتی گرد و غبار و جرم را از روی فینیش گیتار پاک می کنیم، گیتار سالها براق و شفاف باقی می ماند.
برای تمیز کردن سایر قسمتهای گیتار از جمله صفحه صدا (روی گیتار)،
پشت و بغل گیتار نیز می توانید از پارچه نخی و نرم استفاده نمایید.
البته جهت عبور از سیم ها و پاک کردن جرم های زیر آنها
(روی بدنه و صفحه انگشت گذاری) بهتر است از قلم مو استفاده نمایید.
آب و الکل به Finish گیتار آسیب می رساند اما دشمن اصلی آن عرق و چربی بدن است.
ما نمی توانیم جلوی تعریق یا گرد و غبار را بگیریم
اما با رعایت نکاتی می توانیم اثر آن را بر روی گیتار کمتر کنیم و باعث افزایش طول عمر گیتار شویم.
۱- هنگام نواختن گیتار لباس آستین بلند بپوشید تا از برخورد مستقیم آرنج و بازو به گیتار جلوگیری شود.
۲- حتی الامکان از برخورد شکم و سینه به پشت گیتار جلوگیری کنید.
۳- بعد از هر جلسه تمرین با یک تکه پارچه نخی نرم و خشک کل گیتار را تمیز کنید.
۴- هنگام نواختن گیتار همواره از لباس های تمیز استفاده کنید تا چربی و عرق بدنتان به گیتار منتقل نشود.
۵- از تی شرت ها یا پیراهن های دارای دکمه یا زیپ استفاده نکنید تا آسیبی به پشت گیتار نزند.
۶- هر ۳ یا ۴ ماه یکبار روی بدنه، پشت، بغل و سردسته گیتار را واکس مخصوص گیتار بمالید.
یک پوشش نازک کافیست.
۱- درصورتیکه از ساز گیتار به مدت کوتاهی استفاده نمی کنید (مثلا چند روز)
آنرا روی پایه گیتار قرار داده یا داخل هاردکیس بگذاریدش.
۲- اگر به مدت طولانی از گیتار استفاده نمی کنید تمام سیم ها را دو سه دور شل کنید
و آن را داخل هاردکیس قرار دهید.
۳- حداقل سالی یک بار پیچ های کوک را با مواد روان کننده سنگین مثل وازلین چرب کنید
و پیچ ها را یکی دوبار بچرخانید تا روغن به تمام قسمتهای چرخ دنده برسد.
۴- گیتار را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.
۵- گیتار را به مدت طولانی داخل صندوق عقب ماشین قرار ندهید و حتما از هاردکیس استفاده کنید.
۶- هر زمان بطور غیرعمد ضربه ای به گیتار وارد کردید و گیتار ترک برداشت
هرچه زودتر آن را نزد یک تعمیرکار گیتار ببرید تا شکاف آن بیشتر نشود.
۷- گیتار را از شرایط متغیر دما و رطوبت دور نگه دارید.
از نظر یک ذائقه متکامل و دیدگاه علمی خصوصیات ساز سه تار مطلوب را می توان تحت عناوین ذیل برشمرد:
این خصوصیات به شکل و ظاهر فیزیکی ساز سه تار ارتباط دارند و اجمالا عبارتند از :
بدین معنا که ظاهر و شکل ساز سه تار از چارچوب های مربوطه تجاوز نکرده باشد
میان شکل و اندازه اجزای اصلی سه تار یعنی کاسه و دسته تناسب دقیق فیزیکی وجود دارد .
عدم رعایت چنین تناسبی باعث خارج شدن ساز سه تار از اسلوب های مورد نظر است .
میان اجزای اصلی ساز سه تار (کاسه و دسته) از نظر وزنی تناسب برقرار باشد .
به نحوی که در موقع نوازندگی تعادل ساز به طور کامل برقرار باشد .
یعنی از نظر فیزیکی به گونه ای طراحی شده باشد که
در حین نواختن نیازی به صرف نیروی انسانی برای نگهداشتن آن نباشد .
عدم ثبات ساز هر چند نشانه بارز وجود مشکلات دیگر چون رعایت نشدن وزن
و بطور کلی فقدان تناسب میان اجزای سه تار است ،
طبعا باعث عدم کنترل ، ایجاد خستگی و ناراحتی برای نوازنده است
و بر کیفیت کار هنری تاثیر منفی می گذارد .
یکی از مهمترین نتایج عدم ثبات ساز ، سختی اجرای واریاسیون ها و تکنیک های پنجه ای است .
یکی از مهمترین عوامل نرمش دسته ، تعادل پوزیسیونی است .
یعنی در سازهایی که تعادل پوزیسیونی برقرار باشد نرمش دسته بیشتر است .
به علاوه نرمش دسته از دو جهت قابل توجه است ،
یکی نرمش سیم ها روی دسته در برخورد با مضراب و دیگری خوش دست بودن دسته از نظر جرم و وزن و شکل .
از این نظر ساز سه تار باید به نحوی طراحی شود
که از لحاظ اندازه و سایر خصوصیات ظاهری با جسم نوازنده هماهنگ باشد ،
مثلا برای خردسالان ساز بزرگ و برعکس برای افراد تنومند نیز ساز کوچک به علت عدم تناسب جسمی مناسب نیست .
به طوری که تمام قسمتهای آن با زدن ضربه ای صدای هماهنگ بدهد .
گود بودن و گسل غیر منطقی اصطلاحا باعث ایجاد صدای مرگ در ساز می شود .
این خصوصیات که مربوط به نوع و شخصیت صدای ساز سه تار هستند ، اجمالا عبارتند از :
1- سلامت صوت از نظر عاری بودن از اصوات مزاحم .
2- تناسب حجم صدا به نحوی که نه آنقدر کم باشد که نیازمند وسایل مصنوعی
تقویت صوت باشد و نه آنقدر زیاد که شنیدن آن شنونده را آزاری بیش نباشد .
3- موسیقایی بودن جنس صدا یعنی نزدیکی صدای ساز به طبیعت و احساس انسانی .
همانگونه که اصوات انسانها با هم متفاوتند سازها را نیز طبیعتا صداهای متفاوت و مختلف است .
به دیگر سخن با جوش خوردن صرف چند قطعه چوب
و شکل گیری آن صدای حاصله لزوما صدای موسیقی نخواهد بود
و چه بسا طنین ساز در حد تشدید بی محتوای ارتعاش چند رشته سیم باقی بماند ،
یعنی ترکیب ناپخته چوب و فلز که نه تنها کافی نیست بلکه گوش خراش و آزار دهنده نیز هست .
4- نرمی (خشک نبودن) و عدم خشوت صوت
5- شیرینی صوت به معنای حالت خوشایند بودن صوت است
که به علت پخته و منظم بودن هارمونیک ها بوجود می آید .
صدای شیرین از نظر طبع متکمل قابل پذیرش است .
شیرینی یا عدم شیرینی صدای ساز ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلف باشد
بعلاوه شیرینی صوت تقریبا نسبی است .
مثلا صدای برخی سازهای کوبی مانند سنج و دهل در شرایط خاصی از شیرینی و دلپذیری قابل توجه ای بر خوردار است
حال آنکه در شرایط عادی پذیرش آنها برای گوش انسان بسختی ممکن است .
بهترین راه حل برای سنجش شیرینی واقعی صوت را میتوان احساس نوازنده حرفه ای و شنونده آگاه دانست
6-تعادل منظور همگونی و برابری است .
تعادل که به بالانس نیز تعبیر می شود ، دارای جنبه های مختلف است .
یعنی ساز باید در جنبه های مذکور دارای تعادل باشد .
یعنی میان ارزش های سازی مورد لزوم
از قبیل نرمی و شیرینی صوت و یا سبکی و تناسب شکلی ، تعادل برقرار باشد .
به دیگر سخن بطور مثال هر حجم صدا میزانی از نرمی را می طلبد و بالعکس .
به معنای هماهنگی پوزیسیونهای چند گانه ساز از نظر کیفیت ، جنس و شخصیت صدا .
به معنای هماهنگی ساز از نظر حجم صدا ،
اگر حجم صدا کم و زیاد شود تعادل پوزیسیونی دچار اختلال می گردد .
کم شدن حجم صدا باعث خشکی صدا و زیاد شدن آن باعث کدری و نرمی مفرط سیم می شود .
به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک به نقل از جام جم
فریدون آسرایی درباره این که مدتی شایعه شده بود که به سرطان حنجره دچار شده است ، گفت:
مدتی از ناحیه حنجره با مشکل روبهرو بودم و متاسفانه حنجره من خراب شد
که بیشتر به دلیل هوای آلوده تهران و مشکلات ریفلاکس معده بود،
با وجود این مشکل مجبور به عمل شدم و حدود یک سال بعد از این عمل زبان من زخم شد و اشاراتی از سرطان را نشان داد،
بعد از آزمایشات متوجه شدیم که سرطان خوشخیم است
و بعد از عمل و چکاپ و رعایتهای زیاد این مشکل برطرف شد.
اما این خواننده درباره یکی از مهمترین رویدادهای موسیقی کشور یعنی جشنواره فجر هم گفته است:
جشنواره موسیقی فجر، معتبرترین جشنواره موسیقی ماست
اما متاسفانه این جشنواره بیشتر به کنسرتهای فجر تبدیل شده است،
چون درآمدزایی زیادی از خوانندگان حاضر در آن بهدست میآید.
در واقع به کسانی که اعتباری در موسیقی دارند، توجهی نمیشود و بیشتر به دنبال خوانندههای مشهور و پولساز میروند
و این در حالی است که باید در این جشنواره از کسانی هم که در موسیقی زحمت کشیدند، استفاده کنند.
در واقع باید از خوانندههایی همچون
قاسم افشار، محمد اصفهانی، خشایار اعتمادی و… هم که در سالهای دور در موسیقی نقش داشتند، استفاده شود…
به گزارش صفحه اخبار موسیقی واوموزیک یک سال و نیم پس از درگذشت «حبیب محبیان»،
نماهنگی که با صدای احمدرضا محبیان و سمیر زند تهیه و تولید شده،
با تصاویر و صدای حبیب محبیان با اخذ همه مجوزهای لازم از دفتر موسیقی وزارت ارشاد منتشر شد.
فروردین ماه امسال قطعه صوتی «دیره» از دفتر موسیقی مجوز انتشار گرفته بود؛
و ویدئوی مربوط به این اثر که در بخشهایی از آن بریدههایی از فیلمهای مربوط به حبیب محبیان
و صدای نه چندان شفاف او استفاده شده، مجوز انتشار دریافت کرد.
موزیک ویدئوی قطعه «دیره» که پیش از این به صورت تک آهنگ رسمی و مجوزدار منتشر شده بود،
پس از بازبینی در شورای صدور مجوز دفتر موسیقی وزارت ارشاد، با مجوز رسمی اجازه نشر پیدا کرد.
حبیب محبیان در تمام سالهایی که به ایران بازگشته بود و در شمال کشور ساکن بود،
هرگز اجازه فعالیت رسمی در بازار موسیقی داخلی را پیدا نکرد.
او سرانجام در تاریخ 21 خرداد سال 95 به دلیل ایست قلبی درگذشت.
مجوزهای این نماهنگ را در ادامه میبینید:
دانلود آهنگ رضا پیشرو به نام کسی حواسش به تو نیست با لینک مستقیم از واوموزیک
آهنگسازی این قطعه را خود رضا پیشرو انجام داده
که محمد پناهی آن را میکس و مسترینگ کرده است.
رضا پیشرو کسی حواسش به تو نیست