سبک Ambient تمرکز خود را روی tone و atmosphere می گذارد و به ساختار موسیقی سنتی و ریتم پای بند نیست.
سبک امبینت می تواند خیلی ساده و بصری باشد.
بر اساس یک نقل قول از یک فرد پیشرو در این سبک، Brian Eno، ” این سبک
باید قادر به تطبیق سطوح مختلف گوش دادن باشد بدون اینکه روی یک سطح تمرکز
داشته باشد.”
زادگاه این سبک انگلستان است و زمانی این سبک به وجود آمد که ادوات موسیقی مثل Synthesizer ها رواج پیدا کردند.
Robert Fripp و Brian Eno این سبک را در 1972 محبوب ساختند، در حالی که داشتند تکنیک Tape loop را امتحان می کردند.
The Orb و Aphex Twin محبوبیت خود را توسط این سبک بدست آوردند.
طول آهنگ های این سبک معمولاً طولانی بوده و حتی طول بعضی از آنها به 5/1 ساعت می رسد.
این
موسیقی در سال 1970 توسط آزمایش ها و امتحان هایی که بر روی Synthesizer
ها انجام می شده، به وجود آمد و Brian Eno نقش اساسی در به وجود آمدن و
محبوبیت این سبک دارد.
در واقع Background Music و Furniture Music قبل
از این زمان ها وجود داشته اما موسیقی Ambient در دهه 1970 توسط ایده های
جدید و ساز های جدید مثل Modular Synthesizer ساخته شد.
این سبک بر روی حس و جو سازی تمرکز دارد و این کار را توسط Synthesizer ها و Timbre انجام می دهد.
همچنین این سبک به علت محدود نبودن، از بسیاری از سبک های دیگر می تواند استفاده کند .
این سبک موفقیت زیادی نداشته زیرا مردم آن را خسته کننده می دانستند.
با این حال در دهه 1970 و 1980 و 1990 این سبک محبوبیت یافت.
در
قرن 20 ام فردی به نام Erik Satie آلبومی به نام Furniture Music ساخت و
آن را یک نوع موسیقی پس زمینه نامید که می توان آن را هنگام غذا خوردن پخش
کرد تا اینکه بر روی آن تمرکز زیادی کرد.
همچنین Brian Eno می گوید که
Ambient Music موسیقی است که شنونده می تواند خیلی روی آن تمرکز کند یا
اینکه بی سادگی از آن چشم پوشی کند.
همچنین
در کنار Brian Eno افراد دیگری مثل Erik Satie و John Cage شروع به ساخت
Ambient music کردند. John Cage برای اولین بار عناصر مختلفی را وارد این
سبک کرد و بعد از آن Eno هم دست به این کار زد و همانطور که خودش می گوید
به دنبال یک قطعه گم شده در این موسیقی بوده.
وی با الهام گرفتن از آهنگ He Loved Him Madly از Miles Davis و Teo Macero این قطعه گم شده را پیدا کرد.
همچنین هنرمندانی مانند: Wendy Carlos, Mike Oldfield, Jean Michael
Jarre, Vangelis, Mikhail Chekalin, Pink Floyd در رشد این سبک و استفاده
از آن سهیم بودند.
در دهه 1990 هنرمندانی مانند The Orb, Aphex Twins, Seefeel, Irresistible Force باعث پیشرفت این سبک شده و سبک هایی مانند Ambient House, Ambient Techno, IDM را به وجود آوردند.
سبکی به نام Chill-Out هم در انگلستان به وجود آمد.
این سبک در اتاق های Chill-Out در Club ها پخش می شده و هدف آن آرام کردن
ذهن کسانی بود که از اتاق رقص خارج شده بودند و نیاز به آرامش داشتند.
Dark Ambient: این سبک از تلفیق آهنگ های Brian Eno و The Orb برای اولین بار به وجود آمد و مشخصه آن این است که بعضی صدا های تاریک و سیاه در آن استفاده می شود و نبود بعضی صدا های دیگر به آن جو تاریکی می دهند.
Ambient House: نام دیگر آن Acid House بوده و در دهه 1980 به وجود آمده که عناصر موسیقی Ambient را دارد.
استفاده از Synth Pads و Four-on-the-floor Beats و Vocal های خاص ambient
از ویژگی های این سبک است و معمولاً در آن از دیاتونیک و atonality
استفاده نمی شود.
Ambient Industrial: این سبک تلفیقی از ambient و industrial music است.
این سبک از ملودی های نا هنجار، وزوز، ناقوس، ریتم های کوبشی و صدا های نا هنجار استفاده می کند.
Space Music: این سبک تلفیقی از ambient و هر عنصر دیگری از تمام سبک ها می باشد.
این سبک به سما احساس پرواز کردن و فکر کردن عمیق را می دهد و از صدا های
پیچیده استفاده می کند و معمولاً در آن صدای خواننده و ملودی و ریتم کمتر
استفاده می شود.
استفاده آن بیشتر در فیلم ها و بعضی برنامه های رادیویی و برای آرامش انسان است.
Ambient Dub: تلفیقی از ambient و dub است.
King Tubby به همراه هنرمندان جامایکایی در این سبک پیشرو بودند.
ویژگی این سبک تلفیقی از deep bass lines و صدا های هارمونیک و layering technique است.
هنرمندان موفق این سبک شامل Dreadzone, Higher Intelligence agency, The Orb, Loop Guru, Woob می باشند.
Psybient: کوتاه شده psychedelic ambient است و به نام های ambient goa, psydub, psychill هم شناخته می شود.
این سبک عناصر psychedelic trance, ambient, downtempo, dub, ethnic music, new age را دارد.
نسبت به psytrance تمپو آرام تری دارد ( معمولاً زیر 110 bpm ) ، معمولاً ریتم مشخص کمتری دارد و بیس آرام ریتمیک دارد.
Psybient ممکن است از صدا های الکترونیک، ساز های سنتی، تکنیک های صدای قدیمی و عناصر خواندن تخیلی استفاده کند.این سبک معمولاً در اتاق های chill-out و فستیوال های موسیقی ترنس پخش می شود.
Ambient Trance: همان psybient است منهای صداهای و عناصر و تکنیک های psychedelic .
مترجم: سروش ولایتی
اگر بخواهیم تعریف کلی از تسمه اجاره ماشین با راننده داشته باشیم میگوییم به تسمه ای که میل لنگ را به سوپاپ ها متصل میکند تسمه تایم میگویند.
وظیفه این تسمه این است که حرکت های میل لنگ را هماهنگ نگه دارد.
طرز کار این تسمه این گونه است که میل لنگ به وسیله تسمه تایم سوپاپ ها را میپرخاند.
البته محل قرارگیری میل سوپاپ در خودروهای مختلف متفاوت است اما در بیشتر آن ها این محل سر سیلندر خودرو میباشد.
جنس تسمه تایم از لاستیک است که البته در گذشته به جای آن از زنجیر خودرو استفاده میشد.
این زنجیر در خودرو باقی مامیاند تا اینکه آسیب جدی به موتور وارد کند و سپس جایگزین میشد.
اکنون از تسمه تایم استفاده میشود که باید در زمان مشخصی تعویض شود.
البته در برخی ماشین های سنگین هنوز هم از زنجیر استفاده میشود.
پاره شدن تسمه تایم در برخی پیشرانهها که منجر به برخورد پیستون با سوپاپها میشود،
با صدایی همراه است اما در برخی خودروها پاره شدن تسمه تایم فقط منجر به خاموشی موتور خودرو میشود.
وقتی تسمه تایم پاره میشود و یا از تایم خود بدون پاره شدن، خارج میشود، عملکرد صحیح و به موقع سوپاپها مختل شده
و در زمانی که باید سوخت و هوا وارد سیلندر شوند، این اتفاق به درستی نمیافتد
و یا باز شدن و بسته شدن سوپاپها به میزان کافی نخواهد بود که در نتیجه باز هم در کارکرد پیشرانه اثر منفی واضحی خواهد گذاشت.
پاره شدن تسمه تایم در موتور خودروهای گوناگون، اثر خرابی مختلفی دارد.
برای مثال در برخی خودروها مثل دوو و موتورهای قدیمی پراید که پیستون به سوپاپها نمیرسد،
پاره شدن تسمه تایم فقط منجر به خاموشی موتور خواهد شد و آسیب مکانیکی دیگری به قطعات سر سیلندر وارد نمیشود.
در برخی از پیشرانهها پارهشدن یا رد کردن یکی دو دندانه از تایم، منجر به برخورد پیستون با سوپاپها شده
و بسته به شدت برخورد که به دور موتور خودرو بستگی دارد،
میتواند باعث کج شدن سوپاپها و یا حتی تعویض بسیاری از قطعات سر سیلندر و حتی خود سر سیلندر شود.
از
نشانههای به هم خوردن یا پاره شدن تسمه تایم در این است که موتور خودرو
با استارت زدن، صدای همیشگی ناشی از وجود کمپرس و مکش درون سیلندرها را
ندارد
و به اصطلاح ول میچرخد.
البته بهتر است تا قبل از اقدام به استارت زدن، اول سلامت تسمه را بررسی کنیم.
چرا که در این زمان دو نظریه وجود دارد؛
عدهای استارت زدن را منجر به خرابی بیشتر قسمت و قطعات سر سیلندر میدانند
و عده دیگری نیز معتقدند که چون دور موتور خودرو در بدترین حالت بالای
هزار دور در دقیقه است، اتفاق برخورد و خرابیهای ناشی از آن در کسری از
ثانیه رخ میدهند
و با استارتهای دیگر، این قطعات که قبلا تحت نیروی برخورد پیستون قرار گرفتهاند، آسیب دیدهاند
و استارتهای بعدی اثری در تخریب آنها نخواهد داشت که باز هم این اتفاق به دور موتور و شدت برخورد اولیه وابسته است.
۱- دور موتور بد عمل می کند
اگر شما متوجه شدید وقتی دارید با اجاره ماشین بدون راننده رانندگی می کنید در حالیکه دور موتور به ۲ تا ۴ هزار دور رسیده،
موتورتان تنظیم نیست و درست کار نمی کند، باید تسمه تایم را چک کنید.
اگر شُل شده باشد، شروع به لغزش می کند و همین باعث می شود در حین شتاب گرفتن، دور موتور بالاتر برود.
همچنین این می تواند نشانه از بین رفتن دندانه ها نیز باشد.
۲- از بین رفتن دندانه های تسمه تایم
تسمه تایم های کارکرده تر در مدت زمان استفاده شان دچار فرسایش و خوردگی دندانه ها می شوند.
در حالی که معمولا پیشنهاد می شود تسمه تایم هر ۶۰ هزار کیلومتر تعویض شود،
برخی وسائل نقلیه فرق می کنند و این عدد می تواند تا ۱۱۰ هزار کیلومترهم برسد.
همیشه به دفترچه راهنمای خودروی خود برای پی بردن به این عدد مراجعه کنید.
۳- مشکلات استارت و حرکت
تسمه تایم یکی از قطعات کاملا دقیق طراحی شده ماشین شماست.
بنابراین همیشه باید در حال تنظیم باشد
تا بتواند به ازای هر یک بار چرخیدن میل بادامک، دقیقا دو بار میل لنگ را بچرخاند.
دریچه ها یا سوپاپ های ورود و خروج گاز با چرخش میل بادامک، باز و بسته می شوند.
این دریچه ها دقیقا متناسب با لحظه حرکت پیستون ها باز و بسته می شوند.
بنابراین اگر زمانبندی این چرخه به هم بخورد، بقیه کارها نیز از تنظیم خارج می شوند.
این امر می تواند منجر به مشکلاتی در استارت نیز بشود
چون زمانبندی غیردقیق تک تک قطعات می تواند باعث شود ماشین درست استارت نخورد.
۴- مشکلات اگزوز
اگر اگزوز شما نسبت به همیشه، دود بیش از حدی تولید می کند، می تواند مربوط به مشکل تسمه تایم باشد.
چون موتور باید تلاش بیشتری بکند تا قطعات خود را به حرکت وادارد و فشار بیشتری به آن وارد می شود.
همین باعث می شود دود بیشتری از اگزوز خارج شود.
همگی ما به خوبی می دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است .
هنگام تعویض تسمه تایم دقت داشته باشید که کیلومتر کارکرد خودرو را یاد داشت کنید
تا در صورت نیاز به راحتی زمانی که تسمه تایم خودرو را تعویض کردید به یاد بیاوردید.
از علائم خرابی تسمه تایم میتوان ترک خوردگی ,پوسیدگی,ساییدگی و از بین رفتن دندانه های تسمه تایم را نام برد.
همانند علائم ظاهری علائم فنی دیگری نیز وجود دارند که خبر از خراب بودن و یا تنظیم نبودن تسمه تایم خودرو می آورند.
این
علائم شامل:بد استارت خوردن موتور خودرو,افزایش مصرف سوخت,لرزش بیش از حد
موتور هنگام کارکرد درجا,سروصدای اضافه از نزدیکی قاب تسمه تایم و کاهش
محسوس قدرت و شتاب موتور میباشند.
در صورت مشاهده هر کدام از علائم فنی یا ظاهری که خرابی تسمه تایم را بیان میکنند در سریعترین زمان ممکن تسمه تایم را تعویض کنید
تا از پرداخت هزینه سنگین تعمیر موتور جلوگیری کنید.
در پست های قبل تعدادی از تکنیک ها و روش های موسیقی درمانی را ذکر کردیم که در این پست از جنبه روانشناسی به آن می پردازیم
موسیقی درمانی و مشاوره:
در
این روش از موسیقی درمانی برای بحث و گفت و گو و یاد آوری خاطرات بیماران
به منظور افزایش مکالمه مثبت و ارتباط نزدیک با یکدیگر استفاده شده است.
ترغیب بیشتر بیماران به شروع گفت و گو و بحثهای موسیقایی
و سخن گفتن پیرامون هر چیزی- جز بیماری- بر تحمل و سازگاری بیماران با شرایط بیمارستانی می افزاید.
هدف عمده این روش کاهش استرسها، نگرانی ها، ترسهای ناشی از بیماری و جراحی
و افزایش ارتباطات بین فردی و ایجاد آرامش و امیدواری در بیماران است.
موسیقی درمانی و رشد:
در این روش عمدتاٌ از موسیقی درمانی به عنوان محرکی تقویت کننده استفاده می شود
و با آن افراد مختلف مخصوصاٌ کودکان را به انجام تمرینات موزیکال ترغیب می کنند که تقویت رفتارهای خاص خودیاری و یادگیری می انجامد.
هدف عمده این روش افزایش یادگیری و توان بخشی بیماران و جلوگیری از واپس روهای رشدی است.
موسیقی و محرک :
در این روش موسیقی برای تقویت حواس بینایی، المسه و شنوایی به کار می رود
و غالباٌ با فعالیتهای خوشایندی همراه می شود و تحریکهای شنوایی و لامسه را فراهم می کند.
در مواردی نیز در این روش از نمایش برای هدایت تصویر و تخیل بیماران استفاده شده است.
این روش ضمن داشتن کارایی در درمان بیمارانی که دچار نقیصه های حسی و
حرکتی هستند تاثیر بارزی در کاهش افسردگی و اضطراب معلولین دارد.
موسیقی و بازخورد زیستی:
در این روش از موسیقی برای تقویت پاسخهای فیزیولوژیک استفاده می کنند
و موسیقی را بازخوردهای زیستی بیماران همراه می نمایند
و پاسخهای مطلوب را در آنان افزایش می دهند و به این ترتیب از ناراحتی های فیزیولوژیک می کاهند.
برای مثال موسیقی را همراه با تنفس ریتمیک عمیق
و یا حرکات سیبک سازه در کاهش فشار خون، تنش های عضالنی، تشنجهای صرعی و دردهای میگرنی به کار گرفته اند.
موسیقی و فعالیتهای گروهی:
در این روش بیماران در فعالیتهای گروهی موسیقایی مانند شنیدن، خواندن و نواختن شرکت می کنند
و ارتباط مثبت بین افراد و احساس بهبودی افزایش می یابد
و متقابلا احساس ناشی از دیدها و بیماری هایی مانند افسردگی و اضطراب کاهش پیدا می کند.
شرکت در کنسرتهای موسیقی، درخواست آهنگ های مورد علاقه، اجرای موسیقی فی البداهه به طور گروهی
و همچنین بحث های گروهی درباره موسیقی و تاثیر مثبت این فعالیتها از جمله مواردی است که گزارش شده است.
آمریکایی ها بر خلاف سایر مردم جهان که شیفته خودروهای ایتالیایی و آلمانی مطرح هستند خودروهای ساخت آمریکا را ترجیح میدهند.
خودروهایی مانند فورد موستانگ در رده بالاتری خودروهای رویایی آمریکایی ها در سال ۲۰۱۸ قرار دارند.
مطابق تحقیقی که شرکت «گلد ایگل» اجاره ماشین با راننده در شیکاگو، ایالات ایلینویز امریکا انجام داده،
دومین جایگاه مربوط به تسلا مدل S است و پس از آن نوبت به مدلهای جیپ رنگلر، کوروت و کامارو میرسد.
این شرکت تأمینکننده قطعات اتومبیل، تعداد ۲۰۰۰ مالک خودرو را در سراسر کشور مورد بررسی قرار داده
و به این نتیجه رسیده که بسیاری از افراد که خود را به عنوان کارشناس در این زمینه معرفی میکنند،
موستانگ را به عنوان خودروی رؤیاییشان انتخاب میکنند.
این در حالی است که در نظر افرادی که خود را با دانش کم در رابطه با اتومبیلها معرفی میکنند، تسلا یک خودروی ایدهآل است.
مدل S خودروی رؤیایی برای نسل هزاره (متولدین سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد) است،
امّا مسنترهای نسل ایکس (معادل نسل متولد دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی) کامارو رو انتخاب میکنند.
خیل عظیم متولدین دوره انفجار جمعیتی نیز رؤیای یک کوروت را در سر میپرورانند.
خانمهایی که در این تحقیق شرکت کردهاند، با اختلاف زیاد، رنگلر، فورد موستانگ و کامارو را انتخاب کردهاند
و این در حالی است که انتخابهای اول آقایان به مدل S و کوروت اختصاص دارد.
تعداد زیاد طرفداران تسلا در ساحل غربی و جنوب غربی، عاملی است که بر آمار خودروهای رؤیایی در هر منطقه از کشور امریکا تأثیر گذاشته است.
طرفداران اجاره ماشین بدون راننده فورد موستانگ بیشتر در غرب میانه و جنوب شرق ایالات متحده زندگی میکنند.
جالب اینکه که مردم ساکن در ایالتهای کوهستانی مانند کلرادو، به هیچکدام از خودروهای بالا علاقهمند نیستند
و یک رنجروور را به عنوان خودروی رؤیاییشان ترجیح میدهند؛ خودرویی که مسلماً گزینه بدی نیست.
عبارت اسب بخار توسط جیمز وات(١۸١٩- ١۷٣۶) ابداع شد.
بیشتر شهرت اجاره خودرو با راننده او به خاطر کارهایش برای بهبود ماشین بخار است.
همچنین ما هر وقت از لامپ های ١۰۰ واتی حرف می زنیم به یاد او می افتیم.
داستان از آن جا شروع شد که وات در یک معدن زغال سنگ با اسب هایی که زغال سنگ بلند می کردند کار می کرد
و راهی می خواست تا بتواند در باره ی توان هر یک از این اسب ها صحبت کند.
او دریافت که به طور میانگین، یک اسب معدن می تواند ۲۲۰۰۰ پوند-فوت (حدود ٣۰ کیلوژول) کار را در یک دقیقه انجام دهد.
سپس او این عدد را ۵۰ درصد افزایش داد و اسب بخار را ٣٣۰۰۰ پوند-فوت (حدود ٤۵ کیلوژول) انرژی در یک دقیقه قرار داد.
این یک واحد دلخواه بود که پس از گذشت قرن ها،
امروزه در خودرو ها،ماشین ها ی چمن زنی ، اره برقی ها و در بعضی جارو برقی ها به کار می رود.
مفهوم اسب بخار این است: به نظر وات،یک اسب می تواند در هر دقیقه ٣٣۰۰۰ پوند-فوت کار انجام دهد.
پس اسبی را در نظر بگیرید که در حال بالا کشیدن زغال از معدن است.
اسبی که یک اسب بخار توان دارد می تواند ٣٣۰ پوند(١۵۰ کیلوگرم) زغال را در مدت یک دقیقه ١۰۰ فوت(٣۰ متر) بالا بکشد.
و یا ٣٣ پوند(١۵ کیلوگرم) را در یک دقیقه ١۰۰۰ فوت(٣۰۰ متر) و…
شما می توانید ترکیب های متفاوتی از وزن و جابه جایی در یک دقیقه را در نظر بگیرید
و تا زمانی که حاصل ضرب آنها ٣٣۰۰۰ شود،یک اسب بخار خواهید داشت.
ممکن است فکر کنید نمی توان ٣٣۰۰۰ پوند(١۵ تن) زغال را در یک سطل ریخت
و از اسب خواست آن را در مدت یک دقیقه،١ فوت (٣۰ سانتی متر) جا به جا کند چون اسب نمی تواند چنین بار سنگینی را تکان دهد.
همچنین ممکن است فکر کنید نمی توان ١ پوند(٤۵۰ گرم) زغال را در یک سطل گذاشت
و از اسب خواست در مدت یک دقیقه آن را ٣٣۰۰۰ فوت(١۰ کیلومتر) جا به جا کند،
زیرا در این حالت سرعت اسب باید ٣۷۵ مایل در ساعت(۶۰٣ کیلومتر در ساعت) باشد که ممکن نیست.
اگر مطلب قرقره و طناب چگونه کار می کند را خوانده باشید،
می دانید که با یک مجموعه از قرقره ها می توان نسبت جا به جایی و وزن را عوض کرد.
پس می توان آرایشی از قرقره ها را درست کرد
به نحوی که با سرعت و بار مناسب اسب هماهنگ باشد و مهم نیست چه باری در سطل است.
اگر بخواهید توان یک موتور اجاره خودرو بدون راننده را بدانید،باید موتور را به یک توان سنج (Dynamometer) وصل کنید.
توان سنج باری را روی موتور قرار می دهد و توانی را که موتور در برابر بار تولید می کند را اندازه می گیرد.
ایده ی طرز کار توان سنج را می توان به این صورت درک کرد:
تصور کنید موتوری را روشن کردید.
و بدون آنکه باری روی آن باشد پدال گاز را فشار می دهید.
در این جالت موتور آن قدر سریع می چرخد که از هم می پاشد که این مناسب نیست .
بنابراین با یک توان سنج باری را بر موتور قرار می دهید و باری را که موتور در دور های مختلف می تواند تحمل کند را اندازه می گیرید.
باید توان سنجی را به موتور وصل کنید،گاز دهید و با توان سنج بار روی موتور را تغییر دهید
تا دور موتور مثلا روی ۷۰۰۰ دور بر دقیقه ثابت بماند.و در این دور،باری را که موتور می تواند تحمل کند را ثبت می کنید.
سپس بار را زیاد تر کنید تا دور موتور مثلا به ۶۵۰۰ کاهش یابد و دوباره بار متناظر با این دور را ثبت کنید.
و به همین ترتیب ادامه دهید.همچنین می توانید همین کارها را از ۵۰۰ و ١۰۰۰ دور به بالا انجام دهید.
چیزی که توان سنج اندازه می گیرد در واقع گشتاور پیچشی است و برای تبدیل آن به اسب بخار باید گشتاور را در دور موتور ضرب کنید.