گیتار الکتریک، در اکثر موسیقی های مدرن امروزی ردی از خود به جا گذاشته است.
اما طرز کار آن را تنها عده ی معدودی میدانند. در این مقاله به بررسی گیتار الکتریک و نحوه ی صدادهی آن میپردازیم.
چهار جزء اصلی تشکیل دهنده ی این ساز در مقاله ی پیش رو بررسی میگردد.
صدای گیتار الکتریک، ناشی از وجود چهار عامل اساسی است: سیم ها و پیکاپ، امپلی فایر (تقویت کننده) و اسپیکر.
البته گیتار الکتریک تنها از این اجزاء تشکیل نشده و قسمت های مختلفی دارد اما میتوان گفت چهار عامل ذکر شده از اساسی ترین اجزاء آن هستند.
سیم ها و پیکاپ ها
اولین کار این است نوازنده سیم را به ارتعاش در میآورد و قصد نواختن یک نُت را دارد.
ممکن است فکر کنید میکروفون هایی بر روی آن نصب شده اند اما اینچنین نیست؛
بلکه آهنربا هایی بر روی بدنه ی آن قرار دارند تا باعث ایجاد سیگنالی شوند که به سمت امپلی فایر میرود.
پیکاپ، در واقع یک نوع آهنرباست (یا در مواردی، چندین آهنربا) که یک سیم حدود ۷۰۰۰ بار بر روی آن پیچیده شده است.
زمانی که یک سیم به ارتعاش در میآید، میدان مغناطیسی را که به وسیله ی پیکاپ ها ایجاد شده است، قطع میکند.
این قطع کردن میدان مغناطیسی، باعث تولید یک سیگنال ضعیف در سیم میشود و به سمت امپلی فایر ارسال میگردد.
اکثر گیتار ها از چندین پیکاپ که در نقاط مختلفی از بدنه ی گیتار الکتریک وجود دارد، تشکیل شده اند تا صدا های مختلفی را تولید کنند.
امپلی فایر (تقویت کننده) و اسپیکر
به دلیل این که اکثر گیتار الکتریک ها الکتریسیته ای مصرف نمیکنند، بنابراین سیگنال های تولید شده به وسیله ی پیکاپ ها، بسیار ضعیف هستند.
این سیگنال ها باید تقویت شوند تا به وسیله ی یک اسپیکر شناسایی گردند.
اینجاست که جود یک امپلی فایر (تقویت کننده ی صدا یا سیگنال) ضروری میشود.
یک امپلی فایر معمولی، از امپلی فایر اولیه (پیش تقویت کننده) و امپلی فایر قدرت یا توان تشکیل شده است.
امپلی فایر اولیه، سیگنال را به اندازه ی کافی ارتقا میدهد تا برای امپلی فایر قدرت فرستاده شود.
در فرآیندی که توسط امپلی فایر اولیه ایجاد میشود، انعکاس یا طنین صدا، میزان تاخیر آن و اعوجاج در صوت طبق نظر موزیسین یا نوازنده ی گیتار الکتریک، به سیگنال افزوده میشود تا صدای مطلوب در نهایت ایجاد گردد.
نکته ای که قابل ذکر است اینکه صدای گیتار های الکتریک بعد از مرحله ی امپلی فایر اولیه ( pre-amp) در واقع به وجود میآید و دقیقا بستگی به این دارد که نوازنده در مرحله ی امپلی فایر اولیه، چه صدایی میتواند با آن ایجاد کند.
بعد از مرحله ی امپلی فایر اولیه، سیگنال به امپلی فایر قدرت فرستاده میشود.
در این مرحله سیگنال به قدر کافی قوی میشود تا به سمت اسپیکر فرستاده شود و در نهایت در این مرحله است که شما قادر به شنیدن صدای گیتار الکتریک خواهید بود.
هنر آواز ایرانی بازتاب درون فرد خواننده است
در پیوند شعر و موسیقی،که کلام با نوا ترکیب میشود،
آگاهی داشتن به روانشناسی ردیف موسیقی آوازی ایران یکی از ارکان اصلی موسیقی کلامی محسوب میشود ،
که هر آهنگساز و خواننده بایستی آگاهی لازم از این بعد را دارا بوده
تا بتواند درراستای اجرای عملی موسیقی قدم مثبت وصحیح بردارد.
برداشتی کلی از حالات روانی دستگاهها وآوازهای ایرانی :
۱-دستگاه شور: آگاهی- درک- تفکر و اندیشه.
۲-آواز دشتی: سوز و گداز- گریه و زاری.
۳-آواز ابوعطا: گله وشکایت.
۴-آواز افشاری: افسوس و حسرت- هجران از معشوق.
۵-آواز بیات ترک: تعلیم- شادی درون.
۶-دستگاه همایون: متانت- سربلندی- نصیحت وپذیرش.
۷-آواز بیات اصفهان: نهایت احساس.
۸-دستگاه سه گاه: بزم و شادمانی- شور و شوق.
۹-دستگاه چهارگاه: ستیز و جنگ،حتی رو در روی معشوق- مقاومت و پیروزی- تلاش در رسیدن به آرزوهای دیرین عاشقی.
۱۰-دستگاه ماهور: رویا پردازی- پرش از قله شادی به همراه ذهنی رویایی- آرزو.
۱۱-دستگاه نوا: رازداری- حکایت.
۱۲-دستگاه راست و پنجگاه: ستایش معبود (خدا)- بزرگمندی و تعریف.
حال میتوانیم مواردی را جهت روشن تر شدن موضوع ارائه شده، بیان کنیم.
مثال اول :
در شعری ، که مطلع آن با بیت زیر شروع شده :
تو هیچ عهد نبستی، که عاقبت نشکستی مرا در آتش سوزان، نشاندی و ننشستی
از نظر بار معنایی و حال روانی و درونی، این شعر حالت گله و شکایت دارد ،
که بر این اساس هنرمند خواننده ای آن را در آواز ابوعطا اجرا نموده
و دیگر هنرمند عزیزی آن شعر را در دستگاه ماهور خوانده اند.
هر دو اجرا قابل تحسین بوده ولی از نظر معنایی و حالت روانی، شعر متناسب با آواز ابو عطا میباشد.
مثال دوم :
در شعری که مطلع آن با بیت زیر شروع شده :
همه هست آرزویم که ببینم از تو رویی چه زیان تو را که من هم برسم به آرزویی
هنرمند عزیزی آن را در آواز سه گاه اجرا نموده
و دیگر هنرمند محترمی آن را در دستگاه ماهور به صورت تصنیف نوشته و خوانده شده است.
با توجه به بارمعنایی و حال درونی ، از آنجایی که حالت آرزو و رویا، درون شعر هویداست،
بسیار متناسب با دستگاه ماهور میباشد.
گاهی مشاهده میشود برخی آهنگسازان و یا خوانندگان
با توجه به اینکه از شعرهای کلاسیک نیز بیشتر استفاده می کنند،
بدون در نظر گرفتن معنا و حالت روانی شعر، در انتخاب دستگاه و یا مایه آوازی و همچنین ریتم دچار اشتباه شده
و آهنگی غیر مطبوع میسازند.
به عنوان مثال :
در شعری که با مطلع زیر شروع شده :
ما رند خراباتی و دیوانه و مستیم پوشیده چه گوییم ، همینیم که هستیم
معنا و حالت درونی و روانی شعر، حالتی است عرفانی،
ولی متاسفانه آهنگساز صرف نظر از انتخاب دستگاه ریتمی که برای این آهنگ انتخاب کرده
وزن شش و هشت با مترونم تند،
که به کلی شنونده را از معنا و حال درونی شعر دور نموده و به کلام نیز لطمه وارد میکند.
در پایان، امیدوارم مطالب بیان شده به ذهن هر خواننده این مقاله ،
تصویر تازه ای از دنیای پر شور و حال موسیقی نشان دهد.
در این دنیای وانفسا که اکثر ممالک بشری به جان هم افتاده ،
با قدرت نمایی خود دیگری را میخواهد مغلوب خویش سازد،
امیدوارم هنر زیبای موسیقی ،که تنها زبان صلح و آرامش در دنیاست،
بتواند این سیل عظیم ویرانی را سدی باشد و تمامی جوامع را به صلح و دوستی برساند
و پرچم انسانیت و انساندوستی و بشر دوستی را به قله وحدت برساند.
ساز های برنجی، هم به آسانی در دسترس هستند و هم قیمت معقولی دارند.
این ساز ها صدای قوی و پر حجمی ایجاد میکنند و یادگیری مقدماتی آن ها نیز زیاد سخت نیست.
ساز های برنجی نسبتا بزرگ هستند اما اندازه های کوچک آن ها هم برای کودکان وجود دارد.
فرنچ هورن که گاهی به آن شیپور فرانسوی نیز گفته میشود یکی از سخت ترین ساز های برنجی برای یادگیری به حساب میآید؛
چرا که شمار زیادی نت موسیقی، تنها از طریق تغییر دادن شکل لب ها به وجود میآید.
برای
انتخاب یک ساز موسیقی از این نوع، این نکته را هم لازم است اشاره کنیم که
این ساز برای افراد سخت کوش و مصرّی که دوست دارند خود را به چالش بکشند،
مناسب است؛
ولی ارزشش را دارد به این خاطر که همواره نیاز به نوازنده ی شیپور در گروه ها و ارکستر های موسیقی وجود دارد.
ترومپت (Trumpet) نیز سازی است که حمل و نقل راحتی دارد و برای افراد مستقل و دارای روحیه ی اجتماعی مناسب است.
ترومپت های زیادی در اجرا های موسیقایی وجود دارد؛
اما نکته ای که در مورد انتخاب یک ساز موسیقی باید در مورد ترومپت بدانیم،
این است که تغییر دادن ساز از ترومپت به سمت دیگر ساز های برنجی، مهارت
نسبتا بالایی میخواهد.
این موضوع نیز به دلیل شکل دهان یا دهانه ی این ساز است.
ترومبون
(Trombone) از ساز های برنجی دیگری است که از قیمت مناسبی برخوردار است
اما حمل و نقل آن دشوار است؛ اگرچه باید اشاره کرد که کودکان به آسانی و در
همان ابتدای کار مجذوب این ساز میشوند و صدای خوبی هم می توانند از این
ساز بیرون آورند.
ترومبون برای افراد هنردوست و نسبتا اجتماعی که تمایل به ابراز وجود و نشان دادن خود دارند، مناسب است.
توبا (Tuba) نیز یک ساز برنجی خیلی بزرگ و گران است.
به دلیل کم بودن تعداد نوازندگان توبا، یادگیری این ساز میتواند فرصتی برای زودتر وارد شدن به ارکستر باشد.
این ساز برای افرادی که از عضویت داشتن در یک گروه لذت میبرند، عالی است.
در هنگام انتخاب یک ساز موسیقی از بین سازهای بادی ها و یا ساز های برنجی ها، باید به وضعیت سلامت خودتان نیز توجه داشته باشید.
ریه های قوی، یک ضرورت در انتخاب این نوع ساز ها میباشد؛ بنابراین کسانی
که مشکلات تنفسی دارند، بهتر است سازشان را از سایر گروه های سازی انتخاب
کنند.
الویس آرون پریسلی بدون شک از موفق ترین خواننده ها و هنرپیشگان آمریکایی قرن بیستم است.
وی حکمران بلامنازع راک اند رول در دوره شکوفایی این موسیقی مخصوصا نیمه دوم ۱۹۵۰ بود چنانکه به «سلطان راک اند رول» مشهور شد.
الویس از سال های بعد از ۱۹۵۶ با اجرای ۴۵ ترانه که از هرکدام بیش از یک میلیون نسخه به فروش رسید و ایفای نقش در ۳۳ فیلم سینمایی و حضور در برنامههای تلویزیونی و کنسرت ها موفقیت اقتصادی فوق العاده ای کسب کرد و مرگ او در سن ۴۲ سالگی در محبوبیت و فروش موفق کارهای او خدشه ای وارد نکرد.
او مانند یک فرهنگ جاویدان همچنان در ذهن و قلب مردم جهان زنده است.
بعد از مرگ وی فروش آثارش افزایش یافت و حتی آرامگاه او به یکی از جاذبه های صنعت گردشگری ایالات متحده تبدیل شد.
الویس به عنوان یک فرهنگ دیداری شنیداری بزرگترین هنرمند دوران معاصر محسوب میشود.
او همچنین با فروش بین ۶۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد نسخه از آثار، پرفروشترین و موفقترین خواننده تاریخ است.
جان لنون، عضو اصلی بیتلز دربارهٔ الویس گفت: «قبل از الویس هیچ چیز نبود.»
رکورد اجرای بزرگترین کنسرت جهان به «الویس» تعلق دارد.
کنسرت سال ۱۹۷۳ هاوایی با نام aloha from hawaii که به طور زنده و مستقیم
از تلویزیون اکثر کشورهای جهان پخش گردید با مخاطب بیش از یک میلیارد نفر
در سرتاسر جهان به عنوان بزرگترین کنسرت جهان در کتاب رکوردهای گینس به
ثبت رسیدهاست.
الویس پریسلی در ۸ ژانویه ۱۹۳۵ در خانهٔ دوخوابهای در توپِلو در ایالت میسیسیپی زاده شد.
او پسر ورنون الویس پریسلی و گلادیس لاو اسمیت بود و برادر دوقلوی او جس گارون در هنگام تولد از دنیا رفت.
در
سال ۱۹۵۱ وقتی او برای ضبط یک ترانه شخصی به نام «شادمانی من به همراه
ترانه «اینجاست که اندوهت آغاز میشود» بهعنوان هدیهای برای مادرش به
شرکت سان رکوردز رفته بود مورد توجه رئیس آنجا قرار گرفت.
پریسلی یک
سال پس از آن، نخستین ضبط موسیقی خود را در این شرکت به انجام رساند و
سرهنگ تام پارکر که مدیریت کارهای او را در این مدت برعهده گرفته بود
برنامه حضور او در صحنه را سازماندهی کرد.
در سال ۱۹۵۵ شرکت آرسیاِی ویکتور (RCA Victor) قرارداد ضبط موسیقی او را از فیلیپس خریداری کرد و در سال ۱۹۵۶ و پس از اجرای ترانه «هتل دلشکستگان» الویس پریسلی از لحاظ فروش کارهایش و بازی در برنامههای تلویزیونی به موفقترین هنرمند تبدیل شد.
نخستین فیلم سینمایی او به نام «به ملاطفت دوستم بدار» نیز در همان سال بر پرده سینماها قرار گرفت.
در ۲۰ دسامبر سال ۱۹۵۸، الویس نامهای از طرف ارتش ایالات متحده برای به اعزام به خدمت ضروری به مدت دو سال دریافت کرد.
و پس از رفتن به خدمت پس از چندی به عنوان سرباز صفر از طریق نیروی دریایی
به آلمان سفر کرد و به عنوان راننده کامیون خدمت وظیفه را به پایان رساند.
او در ۲ مارس سال ۱۹۶۰ به آمریکا بازگشت و پنجم مارس درجه خود را دریافت کرد.
الویس پریسلی در ۱ می ۱۹۶۷ با پریسیلا بیولو ازدواج کرد. و در ۱ فوریه ۱۹۶۸ تنها فرزند آنها لیزا ماری متولد شد.
پریسیلا در ۱۹۷۳ از الویس جدا شد. الویس پس از آن دیگر هرگز ازدواج نکرد.
الویس پس از جدا شدن همسرش ، رفته رفته گوشهنشین شد.
او که به مشکل اضافه وزن در سالهای پایانی عمر خود دچار شده بود، از داروهای تجویزشده گوناگونی برای مقابله با آن استفاده میکرد.
سرانجام ۱۶ اوت ۱۹۷۷ (هنگامی که او ۴۲ سال سن داشت) در شهر ممفیس پیکر بیجان الویس را در حمام پیدا کردند که باعث تأثر بسیار دربین هوادارانش در سراسر جهان شد. علت مرگ وی حمله قلبی اعلام شد.
گفتنی است هواداران وفادار الویس پریسلی همهساله برای او سالگرد تولد و وفات میگیرند و با گذشت ۳ دهه از مرگ این ستاره، او را از یاد نبردهاند.
۱۰۴ تکآهنگ که در لیست ۴۰ تایی موسیقیهای برتر قرار دارند.
۱۷ ترانه برتر که برترین آمار را در تعداد ترانههای برتر دارد
۷۹ هفته را بهعنوان بهترین خواننده گذراند (مقام بعد از وی ماریا کری با ۷۷ هفته)
از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۷۲ بهترین رکورد را در ترانههای برتر با ۳۶ ترانه داشت (مقام بعد بیتل ها)
رکورد اجرای بزرگترین کنسرت جهان به «الویس» تعلق دارد.
کنسرت سال ۱۹۷۳ هاوایی با نام aloha from hawaii که به طور زنده و مستقیم
از تلویزیون اکثر کشورهای جهان پخش گردید با مخاطب بیش از یک میلیارد نفر
در سرتاسر جهان به عنوان بزرگترین کنسرت جهان در کتاب رکوردهای گینس به
ثبت رسیدهاست.
اگر برای انتخاب ساز مناسب خود برای شروع آموزش موسیقی در تردید هستید بدون شک یکی از بهترین راه ها رفتن به یک مغازه فروش آلات موسیقی است.
سری به این فروشگاه ها بزنید و انواع سازها را امتحان و انتخاب کنید.
البته، برای انتخاب یک ساز موسیقی، عوامل زیادی وجود دارند که باید به آن ها توجه کرد؛
مثلا ترجیحات موسیقایی هر فرد، میزان بودجه ی در دسترس، فضایی که هر ساز اشغال میکند،
خصوصیات شخصیتی هر فرد، قابلیت حمل و نقل آسان ساز و پتانسیل های شغلی هر ساز.
در ادامه، بر طبق انواع مدل های ساز، توضیحاتی داده می شود تا در انتخاب یک ساز موسیقی به شما خواننده ی گرامی مجله ی قرمز کمک کند.
ساز های بادی : ساز های بادی، به دو دسته ی کوچک و بزرگ تقسیم بندی شده اند.
ساز های بادی کوچک مثل فلوت و کلارینت، که جمع و جور هستند و به راحتی حمل میشوند.
و نوع بزرگ آن ها مانند باسون و ابوا، که در حمل و نقلشان باید توجه و مراقبت زیادی لحاظ نمود؛ چرا که این آلات موسیقی بسیار ظریف و شکننده هستند.
برای انتخاب یک ساز موسیقی از رسته ی ساز های بادی، بهتر است بدانیم که برای مثال در طی یادگیری فلوت و کلارینت، سرعت پیشرفت اولیه خوب است و پتانسیل برای تغییر ساز به ساکسیفون – سازی که فضا در آن برای بداهه نوازی زیاد است- وجود دارد.
این ساز ها نیاز به بودجه ی زیادی برای خرید ندارند و نوع حرفه ای و شکیل آن ها نیز زیاد گران نیست.
اما در مورد باسون و ابوا، این ساز ها نیز مستلزم نگهداری و مراقبت زیادی هستند و البته قیمت آن ها نیز تقریبا زیاد است.
علاوه بر استفاده ی این نوع سازها در سبک موسیقی کلاسیک، در سبک های مختلف دیگری از جمله سبک موسیقی جاز، فولک (محلی) و پاپ نیز به کار میروند.