از صبح دیروز قسمت یازدهم سریال «شهرزاد» در شبکه نمایش خانگی توزیع شد تا بازگشت محسن چاوشی به این سریال خبر ویژه دست اندرکاران شهرزاد برای دوستداران موسیقی باشد.
به گزارش صفحه اخبار موسیقی واوموزیک، قطعه «کاش ندیده بودمت» به آهنگسازی، تنظیم و خوانندگی محسن چاوشی همزمان با پخش و توزیع قسمت یازدهم سریال «شهرزاد» در دسترس علاقه مندان قرار گرفت. در این قطعه حسین صفا شاعر، فرشاد حسامی میکس و مسترینگ و عادل روح نواز نوازنده گیتار الکتریک به عنوان گروه اجرایی محسن چاوشی را همراهی میکنند. این خبر از صبح امروز در حالی در اکثر رسانههای موسیقی منتشر شد که در هفتههای گذشته حواشی مختلفی درباره این سریال، دلایل حذف نام چاوشی از پوستر قسمت قبلی شهرزاد و برخی اتفاقات مختلف بحث داغ شبکههای اجتماعی بود.
سکوت محسن چاوشی درباره این حواشی و برخی شایعات که از سوی دوستداران این خواننده مطرح شده بود، به یکباره تنور اخبار درباره «شهراد» و محسن چاوشی را داغ داغتر کرد تا سرانجام تهیه کننده «شهرزاد» در اظهارنظری رسمی در این باره توضیح داد: «هیچ مشکلی در فضای همکاری بین سریال «شهرزاد» و آقای چاوشی وجود ندارد بلکه تِرک های بسیار جذابی از طرف وی در حال آماده شدن است. سریال در حال ساخت است و بسته به اقتضای قسمت ها و سکانس ها آهنگ ها خوانده می شود. طراحی استاندارد کاور این است که نام خواننده در پشت جلد درج شود و تنها در قسمت هایی که خواننده به طور مستقل کلیپ یا قطعه ای را خوانده است نام وی هم روی جلد اول آورده می شود تا به نوعی برای مخاطب اطلاع رسانی شود. شاید پیش از این نام وی با یک اشتباه در قسمت های اول بوده است اما از این به بعد نام وی زمانی روی جلد اول کاور می آید که قطعه مستقلی را خوانده باشد.»
اولین جرقه های بحران از آنفالو کرن «سینا سرلک» از سوی محسن چاوشی شروع شد. طرفداران چاوشی حملات تندی را به صفحه سینا سرلک شروع کردند و همین حملات با واکنش این خواننده سنتی همراه شد و اولین واکنش ها و اظهار نظر ها از سوی سرلک مشخصا نشان داد که اختلافاتی بین او و عوامل شهرزاد بوجود آمده است. هرچند سرلک در کنسرت رشت خود که دو روز پس از این اتفاقات برگزار شد درباره اختلافش با چاوشی گفت: «از ملت شریف ایران خواهشمندم به شایعات بازگو شده توجه نکنند، چرا که من و محسن چاووشی عزیزم دوستیمان به سال های پیش برمیگردد و ارزش بسیار والایی برای همدیگر قائل هستیم. اینگونه شایعات در شان مردم سرزمینی با چنینن فرهنگی هرگز نخواهد بود.» حتی شایعه جدایی چاوشی از شهرزاد خیلی قوی و جدی مطرح شد و منابعی نیز از وساطت و تماس مستقیم «حسن فتحی» با چاوشی خبر دادند که کارگردان شهرزاد مستقیما برای حفظ چاوشی وارد عمل شده است.
صبح دیروز همزمان با انتشار قسمت یازدهم «شهرزاد» و حذف نام سینا سرلک از این قسمت، این خواننده ایرانی در پستی اینستاگرامی از شهرزاد کناره گیری کرده تا ماجراهای شهرزاد وارد فاز جدیدی شوند.سرلک صبح امروز نوشته: «پخش صدای من در قسمت ۹ شهرزاد، به قدری باعث ناراحتی برای عدهای شد که در قسمت یازدهم صدای من و نام من از این سریال حذف شد. ممنون از جناب فتحی عزیز که بنده را به فصل دوم شهرزاد دعوت کردند و از آن عده هم که مرا از این سریال حذف کردند ممنونم. یا حق.»
محسن چاوشی در اوایل سری نخست شهرزاد جایگزین علیرضا قربانی شد و قطعاتی چون: کجایی، شهرزاد، ماه پیشونی و… با صدای این خواننده به یک باره همهگیر شد و نقش زیادی در داغ شدن این سریال در شبکه نمایش خانگی داشت. انتشار قطعه دو صدائه «کجایی» محسن چاوشی با همخوانی سینا سرلک به شدت مورد توجه قرار گرفت و باعث شد این خواننده بار دیگر احیا و روند فعالیتهای موسیقیاش را از سر بگیرد. حال در دو هفته اخیر و این حواشی رسانه ای که به شدت خبرساز شده، به نظر میرسد این موضوع رفته رفته به روندی خسته کننده برای اهالی موسیقی و دوستداران شهرزاد تبدیل شده است و برخی نیز معتقدند افت محسوس کیفی و محتوایی شهرزاد باعث شده دست اندرکاران آن با این قبیل بازیها و ترفندهای رسانه ای سعی در داغ کردن تنور حواشی و استفاده تبلیغاتی از این ماجرا داشته باشند.
انتشار قطعه چاوشی برای قسمت یازدهم «کاش ندیده بودمت» نقطه پایانی به خبر «جدایی چاوشی از شهرزاد» بود و مشخص نیست این همکاری تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.
از نامزدی به عنوان یکی از شیرین ترین دوره های زندگی یاد میشود که باید قدر لحظه لحظه آن را دانست زیرا بسیار دلنشین و همانقدر کوتاه نیز هست. در دوران نامزدی دو نفر نه چنان باهم غریبه اند که از خلقیات و روحیات هم بی خبر باشند و نه چنان نزدیکند که همه چیز را راجب طرف مقابل بدانند و در هر موقعیتی بتوانند بهترین عکس العمل را نشان دهند بنابر این رعایت نکاتی که در این مقاله به آن میپردازیم میتواند به شما کمک کند که دوران نامزدی بی دردسر و پر خاطره ای را پشت سر بگذارید.
طبیعت انسان به گونه ای ست که هم از عاشق شدن و هم از معشوق بودن لذت میبرد، چرا که هیجان عشق خوشایند است. عشق، اگر به درستی معنا شده باشد، پدیده زیبا و شگفت انگیزی است که تنها راه رسیدن به تعالی و اخلاق میباشد. انسانها دوست ندارند تنها باشند چرا که تنهایی احساس ناامنی به ما میدهد، ولی با کسی بودن و حتی فکر با کسی بودن به ما آرامش میدهد. نیاز به صمیمیت و ارضای نیازهای عاطفی ما را به سمت ارتباط با افراد میکشاند. اما مهم است بدانید که از سر چه نیازی به سراغ چه کسی رفته اید و چه چیزی طلب میکنید و چه چیزی در ازای آن خواهید بخشید؟
عشق، علیرغم ماهیت لطیف و سادهاش، آنچنان هم ساده نیست. شاید بهتر است راحتتر باهم صحبت کنیم؛ عشق، تولید است. عشق، خلق است. عشق، دهندگیست بدون چشمداشتِ گیرندگی. بدون حس تملک و کنترل و ترس و ناامنی! دل را که بتکانی، آنچه فرو خواهد ریخت، غبار نیازهاست و آنچه پابرجا و محکم و مومن به ماندن است.
بدون شک، راست گفتهاند که با عشق باید مُرد و برای عشق باید مُرد. عشق را که میگویم، لطفا با رابطه یا با عاشق یا با معشوق، اشتباه نگیرید! عشق، رابطه نیست، مرتبه است؛ نازل شدنی ست نه حاکم شدنی …
به این سادگیها نیست اما واقعیت همین است که ما وقتی میتوانیم عاشق شویم که با احساسهای خودشیفتگی و خودفریفتگیمان کنار بیاییم و بر آنها غلبه کنیم تا بتوانیم به کسی فکر کنیم و او را وارد زندگی خود کنیم. اگر میخواهیم عشق سالم داشته باشیم باید بتوانیم تنها هم زندگی کنیم. انسانی که میتواند تنها زندگی کند و با تنهایی خود کنار بیاید، بهتر میتواند در روابط خود با عشق وارد شود و اگر کسی تنهایی برایش یک فاجعه باشد، ممکن است در رابطه عاشقانهای ناسالم وارد شود.
به خلوتهای تنهایی یکدیگر احترام بگذارید و بدانید که در تنهاییهایتان، اگر ترس و واهمه ازدست دادنِ دیگری در میان است، پایِ عشق در میان نیست. آن که تحمل حضور خود در تنهایی را ندارد چگونه میتواند دیگری را بدون بردگی، خواسته باشد؟
خوب است نامزدها عشقشان را به این شیوه ها به هم ابراز کنند؛ ابراز محبت، تبادل پاداشها و کارهایی که برای هم میکنند، حمایتهای عاطفی و اخلاقی و صبر و تحمل در قبال کارهای ناخوشایند طرف مقابل، گذشت و مهربانی و سعه صدر. با این حال با توجه به معانی و تعابیری که ما از عشق داریم، میتوانیم با این خطرات نیز مواجه شویم که شامل هوس، درگیر شدن با فرد نامتناسب، ندیدن عیوب، خودسانسوری، دوگانگی، ماجراجویی، تبدیل کردن رابطه به یک درام و ادامه دادن رابطه به رغم بدرفتاریهای طرف مقابل میشود.
درصورتی که در کودکی، ظرف نیاز به محبتمان پر نشده باشد و از مهر والدین سیراب نشده باشیم، ممکن است که در دوران نامزدی نیز به گونه ای نامحسوس، درگیر رابطه ای ناسالم با نامزدمان شویم. توقع عشق بیقید و شرط (به طوری که هر کاری کردم باید مرا دوست داشته باشی)، عکسالعملهای تند در مواقعی که با عدم عشق متقابل روبهرو میشویم (معامله گری)، سیری ناپذیری در انتخاب عاشق و معشوق به طوری که فرد به یک نفر اکتفا نکند، ناتوانی در عشق ورزیدن بهطوری که فرد بهرغم داشتن عشق نتواند آن را به شکل مناسب ابراز کند، ترس از پذیرفته نشدن و این تفکر که من ارزش عشق را ندارم، ترس از وابستگی، اجبار در عشق متقابل به این صورت که (چون من عاشق توام پس تو نیز باید عاشق من باشی)، جلب ترحم و دلسوزی در رابطه مثلا با مریض جلوه دادن خود، توسل به تهدید در اجبار فرد به ایجاد رابطه مثل تهدید به خودکشی و… خواسته من به خواستههای تو و دیگران ارجحیت دارد (باید همیشه مرا در اولویت قرار دهی) و من همیشه مهمترین فرد در زندگی تو هستم همه اینها از مصادیق عشقهای ناسالم است.
رعایت این نکات به شما کمک میکند که با اصول ورود به یک دوره جدید از زندگی آشنا شوید و پاسخ هایی در رابطه با اینکه دوران نامزدی را چگونه بگذرانیم؟ بدست آوردید. در نهایت اینکه سعی کنید از دوران نامزدی لذت ببرید اما وابستگی ناسالم پیدا نکنید تا بتوانید ارزیابی عقلانی خوبی از فرد مقابل داشته باشید و در این میان، خود را هم بسنجید که در میدان دلدادگی و پیوند مشترک، چند مرده حلاجید.
میتوان گفت نی اولین وسیله موسیقی ساخت دست بشر است. نتیجه تحقیقات بعمل آمده در این زمینه،نشان میدهد که در ده هزار سال قبل از نی برای ساخت سازهای بادی در ارتفاعات آمریکای جنوبی استفاده میشده است. نقاشان ایرانی در مینیاتورهای خود از هزار سال قبل تصویر “نایی” را در جلسات سماع همراه با دف به تصویر کشیده اند.
نی در موسیقی دراویش ترکیه در استامبول و قونیه دارای اهمیت ویژه ای است و صدای نی همواره در مراسم ذکر در تکیه ها به گوش می رسد.
نزدیکی تاثیر صدای نی به صدای انسان و کیفیات صوتی این ساز، آنرا بصورت نمادی از روح بشر معرفی کرده است. چنانچه در پنج هزار سال قبل در مصر، نی را به همراه جسد نوازنده آن به خاک می سپردند! با این باور که روح نوازنده در ساز او باقی می ماند.
در ادبیات فارسی نیز نوازنده نی و نایی مورد توجه اکثر شعرای کلاسیک ایران بوده و در اشعار آنها دارای منزلت خاصی می باشد.
گیاه
نی نسبت به شرایط اقلیمی و خاک نقاط مختلف کره زمین دارای تنوع بسیاری است
و به صور مختلف برای ساختن سازهای بادی مورد استفاده بشر قرار گرفته است.
اما بطور کلی هر ساز بادی از دو قسمت اصلی تشکیل شده
یکی مولد صدا و دیگری لوله تشدید یا رزنانس. تفاوت در شکل لوله
تشدید انواع نی ها خیلی کم می باشد در صورتی که مولد و نحوه تولید صدا در فرهنگهای مختلف دارای انواع گوناگونی است.
در سازهای بادی صدا یا در اثر برخورد ستونی از هوا به لبه تیز تیغه ای تولید می شود مانند تولید صدا در نی لبک و انواع نی ها یا صدا در اثر لرزش زبانه ای از جنس پوسته بیرونی نی تولید میشود مانند مولد صدا در سرنا و قره نی و یا در اثر لرزش لبهای نوازنده در ترومپت، سپس نسبت به طول های مختلف لوله تشدید، فرکانس ها و نت های مختلفی را میتوان تولید کرد.
در نی ایرانی سر تیز لبه نی، بین دندانهای فوقانی نوازنده قرار میگیرد و هوا از بین زبان سقف دهان گذشته و بوسیله زبان به سر تیز لبه نی هدایت میشود و صدا تولید میگردد.
در موسیقی محلی ترکمنستان نیز، نی را بر روی دندانها قرار می دهند و سرفلزی ساز با دندان نوازنده در تماس است، این تنها موردی می باشد که به تکنیک مورد استفاده در مکتب ایران و یا مکتب اصفهان تشابه دارد. در نقاشیهای موجود در یکی از موزه های اروپا اثر میرزا علی نقاش اوایل دوره صفویه یعنی اوایل قرن نهم هجری طرز قرار گرفتن نی در دست نایی را کاملا” متشابه با تکنیک امروز نشان می دهد.
توجه به این
مینیاتور قدمت استفاده از دندان در نوازندگی نی و تولید صدا توسط زبان در
ایران را احتمالا” از دوره قاجاریه و نایب اسدا…اصفهانی به دوره قبل از
قاجار بر می گرداند یا شاید در دوره های قبلی این تکنیک متداول بوده ولی
قبل از “نایب” فراموش شده و او مجددا” آن را احیا کرده است . چندین نسل
نوازندگان نی ایران از شهر اصفهان برخاستند از جمله سلیمان، آقاباشی، نایب
اسدا…
اصفهانی، مهدی نوایی، حسین یاوری و استاد بزرگ زمان ما، استاد سید حسن کسائی.
امروز نیز آثار علاقه به این ساز و سنت نی نوازی در بین مردم اصفهان مشهود است. کم و بیش همه از چگونگی این تکنیک مطلعیم. تنها می توان اضافه کرد که استفاده از زبان، حجم داخل دهان و دندان و لب های نوازنده همگی رنگ و کیفیتی خاص به صدای نی ایرانی بخشیده که آن را از همه سازهای هم خانواده خود متمایز ساخته است.
در دنیا ادیان مختلفی وجود دارد که از جمله این ادیان که البته جز دین های غیر الهی محسوب میشود هندو میباشد که پیروان بسیاری در هند و نپال دارد. هریک از ادیان آداب و رسوم و سنت های به خصوص خود دارد که شامل زندگی فردی و اجتماعی میشود که از جمله میتوان به نحوه عروسی و اعمالی که در این مرسام باید انجام شود اشاره کرد. در این مقاله با این آداب و رسوم بیشتر آشنا میشوید
در کشور هندوستان و کشور نپال که جزو کشورهای پرجمعیت دنیا نیز محسوب می
شوند دینی که بیشترین پیروان را از آن خود کرده است دین هندو است. مراسم
عروسی برای این دین نسبت به سایر مذاهب دیگر جنبه مذهبی تری دارد. در فرهنگ
هندو مراسم عروسی یک عمل دینی است که سانساکارا نام دارد. که از طریق این
عمل دینی دو نفر سفر خود را برای یکی شدن آغاز می کنند. سه اصل در مراسم
هندو اهمیت دارد: شادی، توازن و بلوغ.
مراسم نامزدی چندین ماه قبل از مراسم عروسی برگزار می شود که در آن هدایا
از قبیل جواهر آلات، لباس و غیر رد و بدل می شود. عروس و خانواده و دوستانش
روز قبل از مراسم عروسی جشنی برگزار می کنند به نام مسندی که در آن عروس
خانم بر دست ها، بازوان و پاهای خود طرح هایی از حنا می زند. تیرگی و
شفافیت طرح ها نشان دهنده قدرت عشق شروع زندگی است که هر چه تیره تر باشد
نشانگر قدرت بیشتر عشق است.
معمولا مراسم عروسی در روزی در “نیمه روشن” سال برگزار می شود که اشاره به شش ماهه اول سال دارد.
مراسم عروسی ممکن است تا چندین روز ادامه پیدا کند.
مراسم عروسی در بیرون و فضای باز و در زیر یک سایبان به نام منداپ برگذار می شود که در زیر این منداپ یک آتش همیشه روشن است.
داماد و خانوادی وی با رقص و آواز وارد جشن عروسی می شوند و عروس و خانواده
وی از آن ها استقبال می کنند. این کار را “ورود وارا یاتارا” می نامند.
عروس توسط عمو و برادرانش همراهی می شود. والدین عروس با داماد منتظر می
شوند تا دست دخترشان را در دست داماد بگذارند. والدین عروس و داماد پاهای
عروس و داماد را با شیر و آب می شویند.
دست راست عروس و داماد توسط طنابی به هم محکم بسته می شود. چند لایه بودن آن نماد استحکام پیوند دو طرف می باشد.
در طول مراسم عروس و داماد در مقابل آتش مقدس می نشینند تا خانواده ها
پیشکشی خود را به آتش انجام دهند سپس زوجین چهار مرتبه به دور آتش می گردند
و خطبه عقد را اجرا می کنند. پیش از تمام شدن خطبه عقد و ازدواج رسمی دو
طرف جشن ادامه پیدا میکند.
بسیاری از شرکت های معتبر تولید کننده ترمووود در اروپا که تولید کننده ترمووود هستند، تا به امروز هیچ فروشی به ایران نداشته اند. ولی افراد سودجو، خود را به عنوان نماینده ایشان معرفی می نمایند و با فروش چوب های معمولی تحت عنوان برند های معتبر خارجی، اقدام به فروش چوب های معمولی و فرآوری نشده به جای ترمووود می نمایند، که این امر موجب بی اعتمادی سازندگان نسبت به این کالای لوکس و زیبا می شود. برای پی بردن به اصالت ترمووود تنها دو روش قابل اعتماد وجود دارد:
۱- تمامی شرکت های اروپایی که دارای نمایندگی در سطح جهان (به خصوص خاورمیانه) هستند، به محض دریافت ایمیل استعلام نمایندگی از طرف مشتری، نهایتا ظرف مدت ۲۴ ساعت ملزم به پاسخگویی می باشند. بنابراین، عدم پاسخگویی شرکت تولید کننده بدین معناست که عنوان نمایندگی صحت نداشته و فروشنده سعی بر فروش چوب های معمولی به جای چوب های ترمو با قیمتی چندین برابر قیمت ترمووود واقعی دارند.
۲- روش دیگر، یافتن نام و مشخصات نماینده در وب سایت رسمی تولید کننده ترمووود اروپایی است که در صورت صحت نمایندگی، حتما می بایست مشخصات کامل ایشان در وب سایت کارخانه تولید کننده تحت عنوان نمایندگی ایران یا خاور میانه وجود داشته باشد.