اگر بخواهیم تعریف کلی از تسمه اجاره ماشین با راننده داشته باشیم میگوییم به تسمه ای که میل لنگ را به سوپاپ ها متصل میکند تسمه تایم میگویند.
وظیفه این تسمه این است که حرکت های میل لنگ را هماهنگ نگه دارد.
طرز کار این تسمه این گونه است که میل لنگ به وسیله تسمه تایم سوپاپ ها را میپرخاند.
البته محل قرارگیری میل سوپاپ در خودروهای مختلف متفاوت است اما در بیشتر آن ها این محل سر سیلندر خودرو میباشد.
جنس تسمه تایم از لاستیک است که البته در گذشته به جای آن از زنجیر خودرو استفاده میشد.
این زنجیر در خودرو باقی مامیاند تا اینکه آسیب جدی به موتور وارد کند و سپس جایگزین میشد.
اکنون از تسمه تایم استفاده میشود که باید در زمان مشخصی تعویض شود.
البته در برخی ماشین های سنگین هنوز هم از زنجیر استفاده میشود.
پاره شدن تسمه تایم در برخی پیشرانهها که منجر به برخورد پیستون با سوپاپها میشود،
با صدایی همراه است اما در برخی خودروها پاره شدن تسمه تایم فقط منجر به خاموشی موتور خودرو میشود.
وقتی تسمه تایم پاره میشود و یا از تایم خود بدون پاره شدن، خارج میشود، عملکرد صحیح و به موقع سوپاپها مختل شده
و در زمانی که باید سوخت و هوا وارد سیلندر شوند، این اتفاق به درستی نمیافتد
و یا باز شدن و بسته شدن سوپاپها به میزان کافی نخواهد بود که در نتیجه باز هم در کارکرد پیشرانه اثر منفی واضحی خواهد گذاشت.
پاره شدن تسمه تایم در موتور خودروهای گوناگون، اثر خرابی مختلفی دارد.
برای مثال در برخی خودروها مثل دوو و موتورهای قدیمی پراید که پیستون به سوپاپها نمیرسد،
پاره شدن تسمه تایم فقط منجر به خاموشی موتور خواهد شد و آسیب مکانیکی دیگری به قطعات سر سیلندر وارد نمیشود.
در برخی از پیشرانهها پارهشدن یا رد کردن یکی دو دندانه از تایم، منجر به برخورد پیستون با سوپاپها شده
و بسته به شدت برخورد که به دور موتور خودرو بستگی دارد،
میتواند باعث کج شدن سوپاپها و یا حتی تعویض بسیاری از قطعات سر سیلندر و حتی خود سر سیلندر شود.
از
نشانههای به هم خوردن یا پاره شدن تسمه تایم در این است که موتور خودرو
با استارت زدن، صدای همیشگی ناشی از وجود کمپرس و مکش درون سیلندرها را
ندارد
و به اصطلاح ول میچرخد.
البته بهتر است تا قبل از اقدام به استارت زدن، اول سلامت تسمه را بررسی کنیم.
چرا که در این زمان دو نظریه وجود دارد؛
عدهای استارت زدن را منجر به خرابی بیشتر قسمت و قطعات سر سیلندر میدانند
و عده دیگری نیز معتقدند که چون دور موتور خودرو در بدترین حالت بالای
هزار دور در دقیقه است، اتفاق برخورد و خرابیهای ناشی از آن در کسری از
ثانیه رخ میدهند
و با استارتهای دیگر، این قطعات که قبلا تحت نیروی برخورد پیستون قرار گرفتهاند، آسیب دیدهاند
و استارتهای بعدی اثری در تخریب آنها نخواهد داشت که باز هم این اتفاق به دور موتور و شدت برخورد اولیه وابسته است.
۱- دور موتور بد عمل می کند
اگر شما متوجه شدید وقتی دارید با اجاره ماشین بدون راننده رانندگی می کنید در حالیکه دور موتور به ۲ تا ۴ هزار دور رسیده،
موتورتان تنظیم نیست و درست کار نمی کند، باید تسمه تایم را چک کنید.
اگر شُل شده باشد، شروع به لغزش می کند و همین باعث می شود در حین شتاب گرفتن، دور موتور بالاتر برود.
همچنین این می تواند نشانه از بین رفتن دندانه ها نیز باشد.
۲- از بین رفتن دندانه های تسمه تایم
تسمه تایم های کارکرده تر در مدت زمان استفاده شان دچار فرسایش و خوردگی دندانه ها می شوند.
در حالی که معمولا پیشنهاد می شود تسمه تایم هر ۶۰ هزار کیلومتر تعویض شود،
برخی وسائل نقلیه فرق می کنند و این عدد می تواند تا ۱۱۰ هزار کیلومترهم برسد.
همیشه به دفترچه راهنمای خودروی خود برای پی بردن به این عدد مراجعه کنید.
۳- مشکلات استارت و حرکت
تسمه تایم یکی از قطعات کاملا دقیق طراحی شده ماشین شماست.
بنابراین همیشه باید در حال تنظیم باشد
تا بتواند به ازای هر یک بار چرخیدن میل بادامک، دقیقا دو بار میل لنگ را بچرخاند.
دریچه ها یا سوپاپ های ورود و خروج گاز با چرخش میل بادامک، باز و بسته می شوند.
این دریچه ها دقیقا متناسب با لحظه حرکت پیستون ها باز و بسته می شوند.
بنابراین اگر زمانبندی این چرخه به هم بخورد، بقیه کارها نیز از تنظیم خارج می شوند.
این امر می تواند منجر به مشکلاتی در استارت نیز بشود
چون زمانبندی غیردقیق تک تک قطعات می تواند باعث شود ماشین درست استارت نخورد.
۴- مشکلات اگزوز
اگر اگزوز شما نسبت به همیشه، دود بیش از حدی تولید می کند، می تواند مربوط به مشکل تسمه تایم باشد.
چون موتور باید تلاش بیشتری بکند تا قطعات خود را به حرکت وادارد و فشار بیشتری به آن وارد می شود.
همین باعث می شود دود بیشتری از اگزوز خارج شود.
همگی ما به خوبی می دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است .
هنگام تعویض تسمه تایم دقت داشته باشید که کیلومتر کارکرد خودرو را یاد داشت کنید
تا در صورت نیاز به راحتی زمانی که تسمه تایم خودرو را تعویض کردید به یاد بیاوردید.
از علائم خرابی تسمه تایم میتوان ترک خوردگی ,پوسیدگی,ساییدگی و از بین رفتن دندانه های تسمه تایم را نام برد.
همانند علائم ظاهری علائم فنی دیگری نیز وجود دارند که خبر از خراب بودن و یا تنظیم نبودن تسمه تایم خودرو می آورند.
این
علائم شامل:بد استارت خوردن موتور خودرو,افزایش مصرف سوخت,لرزش بیش از حد
موتور هنگام کارکرد درجا,سروصدای اضافه از نزدیکی قاب تسمه تایم و کاهش
محسوس قدرت و شتاب موتور میباشند.
در صورت مشاهده هر کدام از علائم فنی یا ظاهری که خرابی تسمه تایم را بیان میکنند در سریعترین زمان ممکن تسمه تایم را تعویض کنید
تا از پرداخت هزینه سنگین تعمیر موتور جلوگیری کنید.