دانلود آهنگ جدید

واوموزیک - دانلود آهنگ جدید ایرانی

دانلود آهنگ جدید

واوموزیک - دانلود آهنگ جدید ایرانی

راهنمای اجاره خودرو و پیشینه سیتروئن

هنگامی که قصد اجاره خودرو را دارید یکی از مهمترین معیارهایی ک در نظر گرفته میشود کیفیت و استاندارد ماشین است.
در سری مقاله های راهنمای انتخاب رنت ماشین قصد داریم شما را با سیتروئن آشنا کنیم.

راهنمای انتخاب اجاره خودرو

راهنمای اجاره خودرو : شاید شما نیز از آن دسته افرادی باشید که به یک کمپانی خودروسازی خاص علاقه زیادی دارند.
شاید قصد خرید ماشین دارید اما ترجیح میدهید پیش از آن خودروی مورد نظر خود را آزمایش کنید و با خیال آسوده انتخاب کنید.
شاید قصد رانندگی با ماشین محبوب خودر را دارید اما از عهده هزینه بالای خرید آن بر نمی آیید.
شاید از جمله افرادی هستید که دوست دارید رانندگی با ماشین های مختلف را تجربه کنید.
این ها همه دلایلی است که افراد برای اجاره ماشین دارند.

تاریخچه سیتروئن اجاره ماشین تشریفات

راهنمای اجاره خودرو :

سیتروئن، شرکت خودروسازی فرانسوی است، که امروزه شرکت تابعه‌ای از گروه پژو سیتروئن محسوب می‌شود. شرکت سیتروئن در سال ۱۹۱۹ توسط آندره سیتروئن تأسیس شد.

این شرکت اولین خودروساز خارج از ایالات متحده آمریکا بود، که به‌طور انبوه اتومبیل تولید کرد و اقدام به راه‌اندازی شبکه مدرن فروش و خدمات پس از فروش خودرو نمود.

هشت سال بعد از تأسیس، سیتروئن به بزرگترین خودروساز اروپا و چهارمین خودروساز بزرگ جهان، تبدیل شد.

در سال ۱۹۷۴، شرکت پژو ۳۸٫۲٪ درصد از سهام سیتروئن را خریداری کرد و خودروسازی پژو سیتروئن در ۱۹۷۶ با کمک و حمایت دولت فرانسه تشکیل گردید.

شرکت سیتروئن در سال ۲۰۰۹ به مناسبت نودمین سالگرد تأسیس خود، از خودروی جدیدی بنام سیتروئن دی‌اس۳ رونمایی کرد، که آغازگر سری لوکسی از خودروها، با مدل دی‌اس بود.

این شرکت در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ نیز بترتیب سیتروئن دی‌اس۴ و سیتروئن دی‌اس۵ را به بازار عرضه نمود. در سال۱۳۹۶ شرکت سیتروئن باعقد قراردادی شروع به همکاری با شرکت سایپا کاشان جهت تولید خودرو با خرید نیمی از سهام این شرکت نمود

اجاره ماشین تشریفات

[vc_row][vc_column][us_portfolio orderby="rand" items="6" ratio="2x3" categories="" style="style_15" filter=""][/vc_column][/vc_row]

آشنایی با موسیقی باستانی

آریایى‌هاى ایران شاخه‌اى از نژاد هند و اروپایى‌اند که در حدود سه هزار سال پیش از میلاد به آسیاى میانه آمدند و در ماوراء‌النهر ساکن شدند.
نخستین دولت بزرگى که نژاد آریایى تشکیل داد، دولت ماد بود که در اواخر سده هفتم پیش از میلاد تأسیس شد
و صدوپنجاه سال دوام یافت و سرانجام در ۵۵۰ ق.م. به دست کوروش کبیر منقرض شد.
از موسیقی باستانی آریایى‌ها پیش از عصر هخامنشى بدلیل نبودن مدارک و نبود کتابت اطلاعى در دست نیست؛
اما آنچه مسلم است اینکه طوایف آریایى مانند سایر مردمان قدیم براى بیان عواطف و احساسات خویش و نمایش رنج‌ها و خوشى‌ها نغمه‌سرایى مى‌کردند.

کهن‌ترین اثر ادبى نژاد آریاها و‌َداها یا کتب مقدس هندى‌ها که شامل چهار بخش است که یکى از این چهار بخش ‘ریگ وَدا’ نام دارد.
ریگ در زبان سانسکریت به معناى سرود است و وَدا به معنى دانش.
این بخش شامل نغمه‌ها و سرودهاى مذهبى و میراث باستانى قوم هند و ایرانى است.
این قطعات وجود موسیقى را در یمان طوایف آریایى تأئید مى‌کند.
ریگ وَدا از یادگارهاى کهن آریایى‌ها در دورانى است که هنوز جدایى میان آریایى‌هاى ایرانى و آریایى‌هاى هندى رخ نداده است.

در اوستا -کتاب مذهبى زرتشتیان- که از کهن‌ترین آثار ادبى و مذهبى ایرانیان است.
قدیمى‌ترین بخش ‘گات’ ها است که شامل سرودها و مناجات زردتشتیان است،
که به آهنگ و آواز براى نیایش خوانده مى‌شده و کهن‌ترین میراث مدون ما در شعر و موسیقى است.
بخشى از اطلاعات ما در بارۀ موسیقى قدیم در ایران طبق نوشته مورخین یونانى و مورخین ایرانى دورهٔ اسلامى و شاهنامه فردوسى و اشعار سایر شعرا و آلات و ادوات موسیقى به دست آمده از کشفیات باستان‌شناسى مى‌باشد.

آموزشگاه موسیقی

در قدیمى‌ترین دوره تاریخى یعنى سه هزار سال ق.م. سرزمین کلده شامل دو ناحیه سومر و اکَر بوده است.
اسباب و الات موسیقى که در حفارى‌هاى کلده و شهر اور کشف شده تا حدودى ریشه و سابقه موسیقى آسیا بویژه آسیاى غربى را روشن کرده است.
از نقش و نگاره‌هاى به دست آمده مى‌توان دریافت که موسیقى سومرى شامل نیایش نسبت به خدایان و فرشتگان محافظ آنان و شکوائیه و مرثیه بوده است.
سومرى‌ها جشن و شادى نیز برپا مى‌کرده‌اند و نیز براى خدایان خود سرودهایى داشته‌‌اند.
تمدن سومرى‌ها و بعد جانشینان آنها -بابلى‌ها- در تمدن‌هاى سایر ملل دور و نزدیک و نیز در موسیقى آنها رخنه کرده است.

بابل وارث تمدن سومر و آکد بود و مردمان آن نژاد سامى داشتند. پادشاه معروف بابل جدید، بخت‌النصر بود.
بابل در زمان حمورابى به اوج وسعت و ترقى خود رسید و صنایع و هنر مورد توجه واقع شد و تجمل‌پرستى و سرور و عیش، عمومیت یافت.
یکى از مورخین مشهور یونانی، از جشنى نام مى‌برد که یکى از اشراف بابل برپا ساخته بود و در آن ۱۵۰ زن خواننده و نوازنده شرکت داشته‌اند؛
و نى و چنگ و قانون مى‌نواخته‌اند.
در این دوره موسیقى رونق یافت.
کلدانیان موسیقى مذهبى و دربارى داشتند.
آلات و اسباب موسیقى این دوره، ‘بادی’ ، ‘زهی’ ، ‘ضربی’ بوده است؛
مانند: نی، فلوت، شیپور، عود و طبل و مانند اینها. رقص نیز میان آنها متداول بوده است.

در این میان دولت آشور نیز به سبب همجوارى با بابل بر تمدن این سرزمین تأثیر داشته و از آن متأثر گشته است.
طبق اسناد و مدارک به دست آمده این اقوام نژاد آریایى داشته‌اند.
در حال حاضر آلات موسیقى آن عهد بازسازى شده و بسیارى از نغمه‌هاى قدیمى با کمک الواح کهن، آواهاى شعری، ریتم‌هاى اوراد و سرودهاى مذهبى و سایر عوامل به جاى مانده، بازسازى شده و حتى اجراء و ضبط شده‌اند.

در عهد باستان، موسیقى ابتدا وسیله ارتباط بود. و اولین آلات موسیقی، طبل‌هاى بزرگ بود، که براى اعلام خبر به کار مى‌رفته است.
بعدها موسیقى بخشى از آئین و باورهاى مردمى شد و در مراسم مذهبی، مراسم کار و جشن‌ها و سوگ‌ها به کار مى‌رفت.

سرود گرگوریایی چیست

طی بیش از 1000 سال ، سرود گرگوریایی موسیقی رسمی کلیسای کاتولیک رم بود؛ این سرودها، مجموعه ملودیهایی بودند که متون مقدس لاتین با آن ها و بدون همراهی ساز خوانده می شد.

این سرودها بافتی مونوفونیک دارند.
مقصود ملودی های گرگوریایی تشدید معنویت بخش هایی از آداب و آیین های مذهبی بود.
این ملودی‌ها فضایی مناسب نیایش‌ها و اعم خاص مذهبی فراهم می‌آورند.
آهنگسازان قرون وسطا، سده‌های پیاپی آثار بدیع خود را بر مبنای سرود گرگویایی ساخته‌اند.
(از زمان تشکیل دومین شورای واتیکان در سالهای 1962 تا 1965، مراسم کلیسای کاتولیک در هر کشور اغلب به زبان ملی آن کشور برگزار می‌شود و این ترتیب امروزه سرود گرگوریایی دیگر متداول نیست).

سرود گرگوریایی بیانگر کیفیتی آرام و قدسی است و بیشتر جلوه‌ای از معنویت کلیسا است تا فردیت انسان. ریتم این سرودها انعطاف پذیر بوده، از وزن پیروی نمی‌کنند و حس ضرب درآن ضعیف است.

آموزشگاه موسیقی

جریان آزاد ریتم به سرود گرگورییایی کیفیتی مواج و کم و بیش بداهه سرایانه می‌بخشد.
این ملودی‌ها اغلب حرکتی پیوسته (پویشی) در محدوده‌ای کوچک از صداهای زیر و بم دارند و سادگی یا پیچیدگی آن‌ها بسته به طبیعت و اهمیت متن سرود است؛ برخی در واقع گفتار گونه‌هایی مبتنی بر صدایی منفرد و برخی دربردارنده‌ی ساختارهای ملودیک پیچیده هستند.

این سرودها به نام پاپ گرگوری اول (ملقب به گرگوری کبیر)، که در دوره‌ی زمامداری خود 590 تا 604 به آیین‌های نیایش درکلیسای کاتولیک سامانی دوباره داد، چنین نام گرفته‌اند.
گرچه افسانه‌پردازی‌های قرون وسطایی خلق این سرودها رابه پاپ گرگوری نسبت می‌دهد اما این آوازها طی سده‌های متمادی پدید آمده و تکامل یافته‌اند.
برخی از این سرودها، مانند زبورخوانی، از کنیسته‌ی یهودیان سده‌های نخست میلادی سرچشمه گرفته است.
بخش عمده‌ی هزاران ملودی ثبت شده‌ی امروزی میان سال‌های 600 تا 1300 آفریده شده‌اند.
ملودهای گرگوریایی نخست به صورت سینه به سینه حفظ می‌شدند اما هنگامی که شمار این آوازها به هزاران رسید، برای اطمینان از ثبات و یکپارچگی موسیقی کلیسایی در سراسر کشورهای غرب، آن‌ها را نگاشتند.

قدمت کهن‌ترین دست‌نوشته‌های برجا مانده از این سرودها به سده‌ی نهم می‌رسد.
آفرینندگان سرودهای گرگوریایی ـ‌ مانند پیکره‌سازانی که نخستین کلیساهای قرون وسطا را زینت بخشیدند ـ‌ کم و بیش یکسره ناشناس مانده‌اند.

تاثیر موسیقی بر استرس

راه های بسیار ساده ای برای مقابله با استرس بدون صرف هزینه زیاد وجود دارد که یکی از بهترین آن ها موسیقی است و علم از آن پشتیبانی می کند.
موسیقی بسته به آهنگش، توانایی تاثیر گذاشتن بر احساسات هم به طور مثبت و هم منفی را دارد.
آیا تا حالا توجه کرده اید که بعد از گوش دادن به آهنگ مورد علاقه تان، شادتر می شوید؟  تحقیقات واکنش های شیمیایی که موسیقی می تواند در مغز شما تولید کند را توضیح داده اند.
در اینجا نگاه دقیق تری می اندازیم که موسیقی چگونه بر خلق و خوی شما اثر می گذارد و شما چگونه می توانید از مزایای این تاکتیک کاهنده استرس بهره ببرید.

آنچه که یک تحقیق علمی می‌گوید:
در یک آزمایش، ۳۰ شرکت کننده به قطعات موسیقی شاد یا غمگین گوش کردند.
پس از گوش دادن، به شرکت کنندگان عکس هایی از چهره های انسان ها داده شد. این عکس ها از چهره های شاد تا غمگین متغیر بودند و شامل تعداد زیادی چهره خنثی نیز می شد. شرکت کنندگان، وضعیت احساسی چهره در هر تصویر را با یک مقیاس ۷ امتیازه بررسی کردند که در آن، عدد ۱ نشان دهنده بسیار غمگین و ۷ نشان دهنده بسیار شاد بود.

افرادی که به موسیقی شاد گوش داده بودند، صورت های شاد را بسیار شادتر ارزیابی کردند، در حالی که افرادی که به موسیقی غمگین گوش کرده بودند، صورت های ناراحت را غمگین تر ارزیابی کردند.
محققان دریافتند که خلق و خوی افرادی که به موسیقی شاد یا غمگین گوش کرده بودند، درک های آنها از آن احساسات را در افراد دیگر، به طور قابل توجهی اغراق آمیز کرد.

موسیقی، تنها بر نحوه احساس عاطفی ما تاثیر نمی گذارد بلکه در واقع بر بدن های ما اثر می گذارد.

آموزشگاه موسیقی

یک مطالعه اخیر از ۱۱۷ داوطلب، این اثر را نشان داد.
همه داوطلبان در یک کنسرت زنده شرکت کردند که شامل موسیقی توسط همان آهنگساز بود. محققان، نمونه های بزاق هر شرکت کننده را قبل از اجرا و یک ساعت بعد در طول تنفس کنسرت، جمع آوری کردند.

آنها دریافتند که سطوح گلوکوکورتیکوئید تقریبا در میان همه شرکت کنندگان کاهش یافت.
این شامل یک کاهش در سطوح کورتیزول بود که معمولا به عنوان هورمون استرس در نظر گرفته می شود.
یک سطح ثابت از کورتیزول برای عملکردهای طبیعی بدن ضروری است اما هنگامی که بدن شما وارد یک حالت پاسخ «جنگ یا گریز» می شود،
سطوح کورتیزول افزایش می یابند و قند خون شما را بالا برده و سیستم گوارش و سیستم ایمنی شما را سرکوب می کند.
در یک لحظه کوتاه از شدت، این واکنش می تواند مفید باشد اما سطوح بالای کورتیزول برای مدت بسیار طولانی می تواند باعث مشکلات جسمی و روحی در درازمدت شود.

همانطور که این مطالعه کنسرت نشان می دهد، موسیقی زنده می تواند سطوح هورمون های استرس شما را کاهش داده و به شما کمک کند آرام شوید.
بهترین قسمت؟ محققان هیچ تفاوتی بین افراد با سنین یا توانایی های موسیقی مختلف مشاهده نکردند که نشان می دهد این پاسخ در میان تمام اعضای حاضر در کنسرت و شنوندگان موسیقی، همگانی است.

موسیقی به عنوان یک زبان جهانی:

موسیقی و احساس، چه چیز مشترکی دارند؟ هر دوی آنها زبان های جهانی هستند.
همه در سراسر جهان صرفنظر از فرهنگی که دارند یا زبانی که به آن صحبت می کنند ۶ احساس اصلی را درک می کنند.

در دهه ۱۹۶۰ روانشناس پل اکمن، به افراد مورد آزمایش، عکس های مختلف از چهره های انسان ها را که نشان دهنده احساسات مختلف بودند، نشان داد.
افراد مورد آزمایش، چهره ها را به حالات احساسی دسته بندی کردند.
تیم محققان اکمن دریافت که ۶ احساس اصلی در میان فرهنگ های مختلف وجود دارد:
شادی
تعجب
غمگینی
خشم
انزجار
ترس
فرقی نمی کند که کجا بزرگ شده باشیم، همه انسان ها همین ۶ حالت هیجانی را تشخص می دهند (برخی افراد «تحقیر» را به عنوان هفتمین احساس جهانی طبقه بندی می کنند).

احساسات و چهره ها، تنها نوع زبان هایی نیستند که در تمام فرهنگ های انسانی، همگانی هستند.
همان طور که افراد می توانند احساسات را در چهره سایر انسان ها تشخیص دهند، احساسی که یک قطعه موسیقی به تصویر می کشد را نیز درک می کنند.
همه ما می دانیم که موسیقی غمگین، از دینامیک ملایم، یک تمپوی ملایم، یک کلید کوچکتر و بیان پیوسته استفاده می کند (چه آن اصطلاحات خاص را بشناسیم و چه نه، ما آن صداها و الگوها را در ایجاد آهنگ غمگین تشخیص می دهیم). آهنگ شاد از شدت های بالاتر، یک کلید بزرگتر و بیان منقطع استفاده می کند.

Psych Central این زبان موسیقی را «نیمه راهی بین اندیشه و اثر طبیعی» می نامد.
آهنگسازان از طریق الگوها و نت هایی که می نویسند، قادر به دستکاری احساسات هستند.
موسیقی، توانایی فراخواندن تصاویر و احساساتی را دارد که نیازی نیست الزاما به طور مستقیم در حافظه منعکس شده باشند.
فرقی نمی کند که چه کسی هستید، اهل کجایید یا به چه زبانی صحبت می کنید.
موسیقی، توانایی تحت تاثیر قرار دادن تمام حالات شما را دارد. قطعه هنری درست می تواند شما را شادتر، غمگین تر یا حتی کمتر مضطرب سازد.

روش های استفاده از موسیقی برای رهایی از استرس

از ایده استفاده از موسیقی به عنوان یک مسکن استرس طبیعی و مقرون به صرفه خوشتان آمده؟
خواه شما به یک استراحت از فهرست بی پایان کارهایتان نیاز دارید یا شاهد آن هستید که فرزندانتان در انجام تکالیف مدرسه فوق العاده مضطرب هستند، چندین راه وجود دارد که می توانید موسیقی را در زندگی خود و کودکانتان تلفیق کنید.
شما با این کار نه تنها سلامت احساسی کودکانتان را بهبود می بخشید، بلکه با دادن ابزارهایی به آنها برای آزاد کردن تنش ها و نگرانی هایشان، مهارت های مقابله سالم را نیز پرورش خواهید داد.
به علاوه، چند تا از بچه ها با موسیقی بیشتر در زندگی شان مخالفت خواهند کرد؟

با این پیشنهادات شروع کنید:

۱- کودکانتان را به کنسرت ها و فیلم های موزیکال ببرید
این نه تنها یک راه عالی برای خارج شدن از خانه و کمی استراحت کردن است بلکه همچنین یک تجربه پیوند عالی برای تمام اعضای خانواده می باشد.
در نمایش هایی که انتخاب می کنید، دقت نمایید. چون تحقیقات نشان می دهند که انواع مختلف موسیقی باعث پاسخ های عاطفی متفاوتی می شوند.
چیزی با یک آهنگ شاد و تسکین دهنده را انتخاب کنید، ژانری که مناسب سبک شما باشد.
در این صورت، هنگامی که از آن نمایش خارج می شوید، احساس طراوت و شادی خواهید کرد.

۲- در نمایش ها و فیلم های موزیکال اجرا کنید
ممکن است تعجب کنید که بچه هایتان (و حتی خود شما) چقدر از شرکت در رویدادهای موزیکال لذت خواهید برد.
تئاتر اجتماع محل تان را بررسی کنید و در یکی از نمایش های موزیکال آن شرکت نمایید.
کودکان تان را از طریق تئاتر محلی یا مدرسه شان در کلاس های موسیقی و رسیتال ثبت نام نمایید.

۳- کارائوکه بخوانید
با دوستانتان بیرون بروید و خوش بگذرانید یا با کودکانتان، یک مهمانی کارائوکه در اتاق نشیمن ترتیب دهید.
خواندن آهنگ های شاد و انرژی بخش، یک راه عالی برای رهایی از استرس و کمی خوش گذرانی است.
کارائوکه بسیار احمقانه (مضحک) می تواند به کمی خنده درمانی و همچنین دو برابر کردن رهایی از استرس منجر شود.

۴- در پس زمینه، موسیقی پخش کنید
شما خواه در حال کار کردن، تمیز کاری و آشپزی هستید یا کمک کردن به کودکانتان در انجام تکالیفشان، پخش کردن موسیقی در پس زمینه می تواند به کاهش استرس در حین انجام دادن کارهای مختلف کمک کند.
برای کاهش هورمون های استرس بدون پرت کردن حواس تان، به یک آهنگ تسکین دهنده با صدای پایین گوش کنید.
به جای موسیقی با کلام، روی قطعات بدون کلام مانند آهنگهای کلاسیک تمرکز کنید.
چون اشعار، مراکز زبان مغز را فعال می کنند و می توانند حواس شما را از کارهایی که در حال انجامشان هستید، پرت نمایند.
انواع مختلف موسیقی را برای کودکانتان امتحان کنید تا ببینید کدام آهنگ ها حواس آنها را پرت می کند و کدام به آنها کمک می کند تمرکز نمایند.

دانستن اینکه موسیقی می تواند بر خلق و خوی شما اثر بگذارد. از نظر احساسی و شیمیایی در زمانی که به دنبال رهایی از استرس هستید، بسیار با ارزش است.
این ایده ها و نکات را به کار بگیرید و هنگامی که احساس افسردگی، عصبانیت یا ناامیدی می کنید، عمدا به موسیقی لذت بخش گوش کنید.
برای کاهش سطوح استرس کودکانتان و کمک به آنها برای مقابله با احساسات به روش های سالم، موسیقی بیشتری به زندگی آنها اضافه کنید.
هم به شکل گوش دادن و هم اجرای موسیقی. اگر یک نوع موسیقی برای شما یا کودکانتان موثر واقع نشد، دلسرد نشوید.
ممکن است لازم باشد چندین سبک مختلف را امتحان کنید، تا زمانی که چیزی را پیدا کنید که شخصا دوست دارید.

تاریخچه ساز سه تار

نشانه هایی از وجود سازی مشابه سه تار به دست آمده که قدمت آن حدود دو هزار سال پیش از میلاد است
اولین قدم برای آشنایی با یک ساز، آشنایی با تاریخ آن، صدا و اجزای آن و صد البته نمونه های صوتی آن ساز است.
ما قصد داریم در این مقاله به معرفی سه تار بپردازیم تا بیشتر با این ساز آشنا شویم.

تاریخچه ساز سه تار را شاید باید از دریچه ساز تنبور نگاه کنیم.
تنبور به عنوان سازی شناخته می شود که گفته شده بعدا ساز های سه تار و تار بر اساس آن به وجود آمدند.
نشانه هایی از وجود سازی هم خانواده سه تار به دست آمده که متعلق به آثار سفالی کشف شده در شوش بوده و قدمت آن حدود دو هزار سال پیش از میلاد است.
اما قدیمی ترین نمونه های موجود این ساز به قرن یازدهم هجری قمری بر می گردد.
از قدیمی ترین نمونه های سه تار، ساز ناصرالدین شاه قاجار است که به دست استاد احمد عبادی رسیده است.

نگاره های دوره صفویه نشان می دهد این ساز در مسیر تکامل عود و تنبور ایران قرار دارد.
البته نقوش این ساز در آثار مربوط به دوره ی ساسانی و حتی قبل از آن نیز دیده می شود، از این رو عمر این ساز را می توان بیش از هزار سال تخمین زد.
به مرور زمان تغییراتی در شکل ظاهری و پرده بندی آن ایجاد شد که به صورت سه تار امروزی در آمده است.

یکی از دوره های تاریخی که این ساز بسیار پر طرفدار و فراگیر شده بود دوران قاجار بود.
در آن زمان این ساز توسط میرزا علی اکبر خان فراهانی و پسران او میرزا عبدالله و آقا حسینقلی (اواخر دوران قاجار) نواخته می شد و مانند تار جزو سازهایی بوده که ردیف موسیقی ایرانی با آن اجرا می شده.
خوشبختانه در حال حاضر این ساز جای خود را در موسیقی به عنوان یک ساز مستقل مانند تار باز کرده است.

آموزشگاه موسیقی

سه تار جزو سازهای ملی ایران محسوب می شود و به دلیل آنکه مربوط به هیچ قوم و یا منسوب به ناحیه ای خاص نمی باشد، سازی شهری به حساب می آید.
این ساز از خانواده سازهای زهی و مضرابی است، به این معنی که برای نواختن آن از مضراب استفاده می کنند و صدای آن از نواختن بر سیم یا زه تولید می شود.

روح الله خالقی در کتاب “سرگذشت موسیقی ایران” بیان می کند که سیم های تار اقتباس از سه تار است ولی برای این که صدا قوی تر شود سیم های اول و دوم (زرد و سفید) را جفت بسته اند و پنج سیم پیدا کرده است و سیم ششم نیز چنان که معروف است بعدها به وسیله درویش خان با تقلید از روی سه تار به آن اضافه شده است.

سه تار سازیست که ویژگی های روحی و اخلاقی نوازنده بسیار در صدادهی آن موثر است.
نوازنده این ساز باید هم خوانی و هم آوایی نزدیکی با شخصیت صدادهی ساز داشته باشد؛ سه تار ذاتا سازی کم صدا، با حالتی گرفته و نهفته است و بسیار لذت بخش خواهد بود در صورتی که نوازنده ای درون گرا، بی تظاهر و گوشه گیر با نواختن این ساز آن را تکامل بخشد.
البته این خصیصه باعث ترویج کم تر سه تار، به نسبت دیگر سازها بوده و با وجود عدد بسیار زیادِ سه تار نوازان، ولی این هنرمندان معمولا علاقه ای به نمایش گذاشتن هنر خود نداشتند.

سه تار درونی ترین و متمرکز ترین ساز است، آن را بیشتر برای دل خود می نوازند تا برای دیگری. (ژان دورینگ)

زنده یاد استاد ابوالحسن صبا در توصیف این ساز چه زیبا می گوید : «سه تار برای یک نفر کم و برای دو نفر زیاد است»

این جمله کوتاه و پر معناست، در واقع عبارت است از حاصل تمام گفته ها و شنیده ها در زمینه سه تار.

خصوصیات سه تار

۱. به نسبت دیگر سازها، دارای حجم صوتی کم، ولی در عین حال لطیف، نافذ، ظریف و دلنشین است.

۲. اندازه کوچک این ساز ، وزن کم و ارتباطی که ساز در حال نواختن با بدن نوازنده پیدا می کند، در برقراری ارتباط معنوی بین ساز و نوازنده بسیار موثر است.

۳. شاید حجم کم صدای این ساز دلیلی بر کمتر دیده شدن آن در کنسرت های موسیقی باشد اما به همان دلیل ذکر شده موقعیت خاص خود را در خلوت نوازنده و شنونده تحکیم می بخشد.

۴. در هنگام نوازندگی عوامل زیادی باعث بروز مشکل در حین اجرای برنامه می شوند.
مانند هم کوکی سیم ها، نداشتن پوست (برخلاف) تار و… و به علت محدودیت تعداد سیم و عدم وجود عوامل تغییر دهنده صدا، نوای این ساز خالص و نافذ بوده و کم تر دچار تغییر کوک در حین نواختن می شود.