دانلود آهنگ جدید

واوموزیک - دانلود آهنگ جدید ایرانی

دانلود آهنگ جدید

واوموزیک - دانلود آهنگ جدید ایرانی

آشنایی با دسته سه تار

دسته سه تار که معمولا از چوب درخت گردو ساخته میشود
قسمت کاسه ساز را به سر پنجه وصل میکند .
دسته یکی از حساس ترین و مهم ترین بخشهای سه تار است .
سیمهای سه تار در امتداد دسته کشیده میشوند و بر روی آن پرده ها بسته میشوند .
مهمترین کارهای دسته آن است که
با قرار گرفتن پنجه روی آن ، تغییرات ملودی ایجاد و نتیجتا ملودی بر سه تار نواخته میشود .

طول و قطر دسته سه تار:

همان گونه که گفته شد کاسه سه تار در دو اندازه کوچک و بزرگ ساخته میشود .
طول و قطر دسته ارتباط کامل با اندازه کاسه دارد .

سه تار کاسه بزرگ :

در این سازها طبعا” طول دسته سه تار هم بیشتر است .

سه تار کاسه کوچک :

در این سازها برعکس سازهای کاسه بزرگ ، طول دسته سه تار کمتر است .
البته تحقق مسائل فوق زمانی امکان دارد
که تمام شرایط و پارامترهای لازم در ساز رعایت شده باشد
و در مورد سازهایی که شرایط لازم را ندارد این قاعده قابل اجراء نیست .

خصوصیات و شرایط دسته :

دسته سه تار برای آنکه قابلیت استفاده داشته باشد باید دارای شرایط و خصوصیات زیر باشد:
۱- وزن دسته نباید به اندازه ای زیاد باشد
که خستگی نوازنده را در پی داشته باشد و یا به اصطلاح کله کند .

۲- سطح دسته سه تار باید کاملا هماهنگ و بدون نا همواری باشد .
در غیر این صورت صدای سیم ها خالص نخواهد بود
و نتیجتا سه تار از دایره ارزش های سازی دور خواهد شد .

۳- تراش دسته سه تار باید به گونه ای باشد که تحرک دست نوازنده را با سختی مواجه نکند .

۴- اندازه دسته سه تار ، از طرف بالا به پایین بتدریج بیشتر میشود .
کیفیت این تغییر اندازه را به بخش پروژه ساخت سه تار وا می گذاریم .

۵- برای آنکه امکان بستن پرده ها فراهم گردد ، دسته باید از ابتدا تا انتها دارای شیاری در قسمت فوقانی باشد .

اجزای دسته :

دسته سه تار دارای اجزا و عناصری است که هر کدام در تکمیل ساختمان ساز نقشی را ایفا می کنند .
مهمترین این اجزا ، پرده ها و شیطانک است .
در مورد هر کدام از این اجزا توضیحاتی لازم است .

الف : پرده ها :

از آنجا که سه تار از سازهای زهی مقید است ،
پرده ها در تغییرات و تولید ملودی در این ساز دارای نقش اساسی هستند .
در واقع بدون وجود پرده ها نواختن سه تار غیر ممکن خواهد بود .
فرایند تغییر ملودی یا تغییر نت ها بدین نحو است که
چون میزان ارتعاشات سیم ها کاملا به طول آنها بستگی دارد
اگر صدای سیم در حالت دست باز ( مطلق) ، دارای ارتعاش خاصی باشد
وقتی انگشت روی پرده ها قرار میگیرد ، بعلت کوتاه شدن طول سیم ، ارتعاش آن تغییر خواهد کرد .
تعداد پرده ها در سه تار بیست و پنج است
و البته بعضی یک یا دو پرده اضافه بر این تعداد برای سه تار تعبیه می کنند .
پرده های گفته شده عبارتند از دو دیز در بالای دسته و دو دیز یا لا بمل در پایین دسته .
گروهی نیز سه تار را دارای بیست و هشت پرده می دانند .

آموزش سه تار

در مورد تعداد پرده های سه تار باید گفت بر اساس ظرفیت این ساز
و با توجه به ابعاد ساز شناختی آن ، تعداد بیست و پنج پرده برای نواختن آن کفایت می کند
و بستن پرده های اضافی بر این میزان لزومی ندارد .
شاید علت عمده چنین گرایشی ، تمایل به نزدیک نمودن این ساز به تار باشد
که در همین گفتار نادرستی آن مورد بحث قرار می گیرد .
زیرا پرده های اضافه علیرغم امکان استفاده در تار ، برای سه تار تقریبا استفاده و کاربری ندارند .

در مورد پرده ها چند مسئله قابل توجه است :

۱- فاصله پرده ها در سه تارهای مختلف، با هم متفاوت است .
جای قرار گرفتن هر کدام از پرده ها به عوامل مختلف بستگی دارد .
اختلاف سازها در این زمینه باعث چنین تفاوتی است.

۲- در صورتی که ارتفاع (ضخامت) پرده ها بیشتر از حد معلوم باشد ،
صدای ساز بیشتر (و البته خشک تر) خواهد بود .
در بستن پرده های سه تار باید تناسب ضخامت پرده و صدای ساز رعایت شود
زیرا ضخامت بیش از حد پرده ها باعث ایجاد مشکلاتی در اجرای تکنیک های دسته می شود .

۳- برای پرده بندی سه تار ممکن است
مواد مختلفی از قبیل نخ نایلون ، نخ بخیه (اصطلاحا کات کوت ) و نخهای موجود در بازار توصیه و مورد استفاده واقع شود .
بهترین نخ ببرای بستن پرده سه تار ، نخهای موجود در بازار( از جنس روده گوسفند) است .
شاید به نقش عاملی مانند پرده در کی�?یت سه تار ، ظاهرا توجه زیادی نشود
اما با دقت و تفحص در جزئیات ، اهمیت تک تک عوامل بر ما روشن میشود .
تهیه کنندگان نخهای معمولی موجود در بازار زحمات زیادی را متحمل می شوند
و طبعا کارشان قابل تقدیر است .

۴- برخی از سازندگان سه تار بحث بستن پرده های ثابت یا فلزی را مطرح می کنند
و بعضا در این زمینه سوالاتی برای نوازندگان نیز پیش می آید .

هیچ کدام از این دو پیشنهاد به دلایل زیر درست نیست :

پرده های ثابت :

با تعمق در اصول تئوری موسیقی و آگاهی یافتن از علم فواصل ،
به سادگی می توان به نادرستی سیستم پرده ثابت وقوف یافت .
ماهیت فواصل ، در موسیقی به گونه ای است که گاه تغییرات جزیی در آنها لازم می آید .
به عنوان نمونه ممکن است پرده چهارم سه تار که در سیم اول دارای صدای می کرن است
برای نواختن سه گاه می کرن مناسب باشد
و زمانی که سه گاه لاکرن نواخته می شود ،
صدای پرده گفته شده برای اجرای گوشه مخالف سه گاه کم یا زیاد باشد.
بنابراین ثابت بودن پرده سه تار برخلاف اصول است
و قطعا باعث می شود ساز ، کارایی لازم را نداشته باشد .
برای رعایت این شرط ، سازندگان و نوازندگان سه تار باید در زمان بستن پرده دقت کنند
که سفتی پرده ها به اندازه ای نبا شد که تکان دادن آنها با سختی همراه باشد .

پرده های فلزی :

همانگونه که گفتیم نقش پرده در سه تار ، ایجاد تغییرات در صدای این ساز است .
انگشتان نوازنده با قرار گرفتن بر روی پرده ها و فشار دادن سیم ، باعث چنین تغییراتی می شوند .
صدای ساز بوسیله سیم – که خود از جنس فلز است – تولید می شود .
فشرده شدن فلز بر روی فلز باعث ایجاد صدای نا موزون و نا خالص شده ،
منجر به دور شدن سه تار از دایره ارزش های سازی میگردد .

ب : شیطانک :

شیطانک دسته سه تار را از سر پنجه جدا میکند .
فاصله خرک تا شیطانک طول سیم را در بر می گیرد .

ج : سر پنجه :

سر پنجه به قسمتهای انتهایی دسته سه تار یعنی از شیطانک تا آخر دسته سه تار گفته می شود .
بر روی سر پنجه ، گوشی های سه تار قرار می گیرد .
نقش گوشی ها تنظیم سیمهای ساز از نظر کوک است .

حمایت از محیط زیست برای «مهدی مدرس» دردسر ساز شد

مهدی مدرس خواننده مطرح موسیقی پاپ در دقایقی از کنسرت اخیر خود در تهران،
گربه ای را در آغوش گرفت و گفت :
«در دنیای به این بزرگی موجودات دیگری هم هستند که حق زندگی کردن دارند
و این دنیا فقط برای ما نیست؛ به آنها احترام بگذاریم.
البته این گربه برای من نیست
چون من نمی توانم مسِولیت نگه داری یک حیوان را برعهده بگیرم چرا که واقعا کار سختی است.»

در پی این اتفاق در بخش خبری ۲۰:۳۰ ضمن انتقاد از حرکت این خواننده،
گفته شد وی با گربه اش روی صحنه حاضر شد
و در مصاحبه کوتاهی که با «فرزاد طالبی» مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در خصوص این رویداد انجام گرفت،
وی گفت:
«اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، خود به خود بخش مربوطه تذکر می دهد.»

همین امر موجب شد تا مهدی مدرس با انتشار پستی در صفحه شخصی خود، به اتفاقات پیش آمده واکنش نشان دهد

واکنش مهدی مدرس به شرح زیر است:

تا الان خیلى صبر و تحمل کردم که حرفى نزنم ، پستى نذارم..
در این سیزده چهارده سالى که در عرصه فرهنگ و هنر این سرزمین خدمتگذار شما عزیزان بودم ،
خیلى از مسائل رو تحمل کردم، ممنوع الکارى، توهین،بى احترامى قضاوت نابجاو....
واقعا متأسفم براى مسئول یه بخش مهم خبرىِ یه شبکه ملى
که میتونستن به جاى زمانى که براى پخش این گزارش اختصاص دادن به خیلى از مشکلات و چالش هاى مهم جامعه بپردازن..
بعد زمان بذارن و با دوربین تشریف ببرن وزارت ارشاد، وقت مدیر رو بگیرن ، ایشون هم بگن تذکر میدیم و برخورد میکنیم..
روى سن از حیوانات و محیط زیست دفاع کردم ، این تذکر داره؟ ؟
باز هم میگم که این کره خاکى فقط مختص انسانها نیست و موجودات دیگه هم حق زندگى کردن دارن..
ما اجازه نداریم حق و حقوقشون رو نادیده بگیریم.
به نظر شما کار خلاف شرع انجام دادم؟؟؟

خدا رو صد هزار مرتبه شکر ..

تمرین های پیش نوازندگی

استفاده درست از وقت به هنگام تمرین ساز ،
از مهمترین عواملی است که پیشرفت شما را در نوازندگی تضمین می کند،
به نکاتی که یکی از مدرسین موسیقی در این باره بیان کرده است دقت کنید.

به نقل از سازی ها جری کوکر (Jerry Coker) پروفسور موسیقی و نوازنده توانای saxophone ،
استاد دانشگاه و همچنین نویسنده بیش از ۲۰ کتاب در زمینه موسیقی Jazz
در ارتباط با روشهای تمرین ساز نظریاتی مفیدی دارد که در اینجا به نکات مهم آن اشاره می کنیم.

او معتقد است که هنرآموز برای موفقیت باید تمرین ساز  منظم داشته باشد،
حداقل روزی ۷۵ دقیقه. بسیاری از ما ممکن است بیش از این مقدار طی روز تمرین داشته باشیم،
اما نکته اینجاست که بهره لازم از زمان صرف شده را نمی بریم.

آموزش ساز پیانو

۱- ابتدا برای اینکه وارد دنیای موسیقی شوید به مدت ۵ دقیقه یک ملودی آرام را که دوست دارید تمرین کنید.

۲- به مدت ۱۵ دقیقه تمرین گام و آرپژ انجام دهید.

۳- به مدت ۱۰ دقیقه تمرین الگوهای ملودیک یا Riff انجام دهید.

۴- به مدت ۵ دقیقه روی ملودی های جدید با آکوردها Improvise کنید.

۵- برای مدت ۱۵ دقیق روی در آوردن ملودی از روی نوار یا CD کار کنید به اینکار Transcription گفته می شود.

۶- به مدت ۱۰ دقیقه روی نقطه ضعف های جدی خود کار کنید.
مثلآ اگر در بعضی از گام ها ضعف دارید یا با سرعت های زیاد مشکل دارید به آنها بپردازید.

۷- برای مدت ۱۵ دقیقه نیز وقت خود را صرف یاد گیری یک آهنگ جدید بکنید که شامل ملودی و تحلیل هارمونی باشد.

نکاتی که باید در هنگام خرید سنتور رعایت کرد

خرید سنتور

نکاتی که باید در هنگام خرید سنتور رعایت کرد

در این مقاله سعی میکنیم تا علاوه بر معرفی ساز سنتور، شما را در انتخاب و خرید سنتور مناسب خود یاری نماییم.

انواع سنتور:

سنتور بر اساس ابعاد خاص که قاعده هم دارد
می تواند به سنتور سل، لا، سی …،کروماتیک، ۱۲خرک، ۱۴خرک، باس و…تقسیم شود.
البته در این تقسیم بندی تنها ابعاد ساز متغیر است و بقیه اجزای ساز یکسان می باشد.

بخشهای مختلف سنتور:

جعبه رِزُنانس :

منظور از جعبه رزنانس، جعبه شامل صفحه و کفه و کلاف می باشد که با چسب یا سریشم به هم متصل هستند.
در داخل این جعبه بین ۳ تا ۷ چوب (پل) به قطر حدودی یک سانتی متر وجود دارد
که بین صفحه و کف قرار دارد که بنا به تخصص و تجربه سازنده ساز در جاهای خاصی قرار میگیرد
که این خود به یک دست بودن صدا و تناسب حجم صدا و جنس ان کمک بسیار زیادی می کند.
لازم به ذکر است که برخی از اساتید سازنده فقط با ابزار پل عیوب صدایی بسیاری از سازها را می توانند رفع کنند.

جنس جعبه :

جنس چوب سنتور عمدتا از گردو می باشد (البته چوب راش، آزاد، رز وود، فوفل… نیز استفاده میشود)
که البته خود چوب گردو بنا بر عمر درخت، قطر تنه، منطقه رویش درخت، مدت زمان خشک شدن چوب
و شیوه خشک شدن ان کیفیتهای مختلفی دارد.
بسیاری از اساتید سازنده ساز معتقدند چوب مناطق سردسیر مثلا کردستان، سنندج، الموت و… از کیفیت بهتری برخوردارند.
البته از دید اکثر اساتید چوب گردوی تیره که دارای رگه های راست و منظم و یا فرهای ابر گونه روی چوب می باشند،
که مدت زیادی (مثلا حداقل ۵سال) از خشک شدن انها می گذرد،
گزینه مناسبی برای خرید سنتوری خوش صدا خواهد بود.

گل روی جعبه :

بر روی صفحه سنتور دو سوراخ به شکل گل وجود دارد که به ان گل سنتور گفته میشود.
علت حضور این گل علاوه بر زیبایی، کمک به ایجاد رزنانس در داخل جعبه می باشد
که محل آن بر اساس شیوه پل گذاری وسلیقه سازنده زیر سیمهای زرد و پشت خرک تعبیه می شود.

ضخامت صفحه و کف :

بسیاری از اساتید حرفه ای معتقدند که چیدمان پل تنها فاکتور مهم تنظیم صدای ساز نیست
بلکه ضخامت صفحه و کف نقش بسیار زیادی در کیفیت صدای ساز دارد.
البته در این بین ضخامت صفحه از اهمیت بیشتری برخوردار است.
بنا به جنس چوب و میزان خشک شدن ان ضخامت کف بین ۷تا ۹ میلیمتر و صفحه بین ۵٫۵ تا ۷٫۵ میلیمتر تنظیم می شود.
شایان ذکر است که اساتید حرفه ای بنابر جنس چوب ممکن است ضخامتهای مختلفی در نقاط مختلف صفحه و کف ایجاد کنند.
که البته خود همین تجربه وتخصص زیادی را میطلبد .

شیطانک :

روی دو ساق ذوذنقه سنتور یک برجستگی وجود دارد
که روی ان دو میله استیل به قطر حدودی ۲ میلیمتر قرار دارد که به شیطانک گفته می شود.
که بعدا سیمهای سنتور روی ان قرار میگیرد.
ارتفاع شیطانک از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا بوسیله ان، میزان فشار سیمها روی خرک تغییر میکند
که این خود در نهایت روی صدای ساز اثرگزار خواهد بود.

گوشی و سیمگیر :

در طرف راست سنتور و بر روی کلاف گوشی قرار دارد
که سیمها ی ساز در نهایت از طریق همین گوشیها کوک وتنظیم می شوند .
اما نکته مهم در قسمت گوشی شیوه سوراخ کاری و برقو زدن است
که رعایت همین نکته به کوک خوب و دقیق منجر خواهد شد.
اما سیمگیر در طرف چپ ساز قرار دارد که تنها نکته مهم شیوه گره زدن سیم است که در نگهداشتن کوک می تواند موثر باشد.

جنس سیم :

سنتور شامل دو نوع سیم می باشد که به سیم سفید وسیم زرد یا قرمز معروف است.
سیم سفید از جنس فولاد می باشد و سیم زرد یک ترکیب الیاژی از کروم، مس وفولاد است.
که البته این سیمها عمدتا وارداتی هستند.
نکته مهم در این است که جنس سیم و کیفیت (یکدستی چگالی سیم) آن بر روی صدا بسیار موثر است.

معیارهای ارزیابی هنگام خرید سنتور :

۱-جنس صدا: بم کریستالی، زنگ دار، پر حجم، صدای بسته و کم حجم، تقه دار بودن ساز، میزان یکدستی صدای ساز

۲-جنس چوب: چوب تیره یا روشن، راه راست بودن چوب یا فردار بودن، کهنه یا تازه بودن چوب، سبک و پوک یا سنگین بودن چوب

۳- کیفیت پرداخت: کیفیت پرداخت ساز، کیفیت رنگ کاری ساز، کیفیت خرک ها، کیفیت سیم، گوشی و ساچمه و سیم گیر، فاکتورهای اضافه مثل معرق یا خاتم یا منبت
هنرجوی نوآموز برای انتخاب یک سنتور باید به چه فاکتورهایی توجه داشته باشد؟

الف) کیفیت:

ساختمان و صنعت ساز:

به اعتقاد اکثر اساتید سنتورسازی، سازهای با چوب گردوی تیره و راه راست و یا فردار دارای کیفیت صوتی بهتری هستند.
البته نکته دیگر عمر یا مدت زمان خشک شدن چوب است که این فاکتور در تشخیص بسیار سخت است
و باید به اطلاعات سازنده اعتماد کرد.
هر چه عمر خشک شدن چوب بالاتر باشد این چوب از کیفیت بهتری برخوردار است.
البته به اعتقاد ما سنتور مجموعه ای از چند فاکتور است
و ممکن است یک ساز با چوب روشن دارای خروجی صدای با کیفیت باشد،
اما به صورت آماری چوب تیره و راه راست و فردار معمولا خروجی بهتری دارد.
نکته بعدی کیفیت ساخت ساز است.

آموزش سنتور

یعنی زیبایی ظاهر ساز که شامل پرداخت چوب (یعنی باقی نماندن اثر داغی اره یا امثال این ها روی چوب) می باشد
و البته کیفیت رنگرزی نیز مهم است که ساز با شاپان یا سیلر یا لاک رنگ شده باشد
که به تجربه، سازی که با لاک رنگ شده باشد کیفیت بهتری خواهد داشت
زیرا سیلر به دلیل خاصیت پوشانندگی منافذ چوب را می پوشاند که این خود باعث کاهش کیفیت صدا می شود.

نکته ای که باید در خرید سنتور توجه داشت این است که ممکن است یک ساز با چوب روشن اما رنگ تیره باشد
(توسط شیلان تیره شده باشد) که باید توجه داشت که به جای چوب تیره به شما فروخته نشود.

نکته بعدی کوک ساز است.
حتما سازی بخرید که چندین بار کوک شده باشد
و از کسی که توان و تخصص کوک کردن را داشته باشد بخواهید چند سیم را به صورت امتحانی دوباره کوک کند
تا از کیفیت نگهداری کوک سایت مطمئن شوید.
نکته دیگر اینکه هیچ گاه برروی یک سنتور حرفه­ای صنایعی چون خاتم، معرق یا منبت روی صفحه ساز نمی­بینید
زیرا اینها باعث تضعیف صدا می­شوند (به علت عدم یکدستی صفحه).

ب) صدا:

اگر یک متخصص بگوید صدای سازی یکدست است، این یک خبر خوب است.
زیرا برای یکدست بودن صدا باید زحمت زیادی کشیده شود.
یک نوازنده حرفه ­ای علاقه­ای به شنیدن تقه یا صداهایی مثل آن زیر مضرابش ندارد.
زیرا این بدین معنی است که ضخامت صفحه و جنس آن و محل پل گذاری با هم تناسب ندارند
و این یک ایراد مهم برای یک نوازنده حرفه­ ای است.
حجم صدای ساز بستگی به سلیقه شما دارد اما ما پیشنهاد می­کنیم سازهای پرحجم را انتخاب نکنید (مخصوصا در سازهای ارزان).
زیرا این حجم زیاد با کاهش ضخامت و کاهش تعداد پل و استفاده از چوب روشن قابل دستیابی است
که خود این موارد برای اینکه یک سنتور، ضعیف محسوب شود کافیست.
انتخاب صدا یک تخصص است که با تجربه به دست می­آید و باید به متخصصان این امر اعتماد کرد.
معمولا از صداهای خوب با عناوینی همچون صدای زنگدار، کریستالی، بدون تقه و یا صدای پخته در میان نوازندگان یاد می­شود.

ج) قیمت:

توصیه اکید می­شود که قیمت فاکتور دوم انتخاب باشد،
زیرا شما می­خواهید برای روح و احساس خود پول خرج کنید پس اطلاعات خود را زیاد کنید تا کمتر هزینه کنید.
اما اگر سعی کنید تا فقط یک ساز ارزان خرید کنید، ممکن است با چند مشکل اساسی مواجه شوید:

ممکن است در خرید سنتور به اسم چوب گردو، چوبهای بسیار ارزانتر به شما تحمیل شود که کیفیتی ضعیف دارند.
در این صورت بعد از مدت کوتاهی قوس های عجیبی پیدا می­کند و قابلیتهای خود را از دست می­دهد.
ممکن است سازی به شما فروخته شود که اصلا کوک نگه نمی­دارد که این هم برای شما معضلی جدی خواهد بود.

به چند نکته هنگام خرید سنتور حتما توجه کنید!!!

اگر مبتدی هستید و قصد خرید سنتور از فروشگاه را دارید
حتما برای خرید سنتور به همراه شخصی که در این زمینه تخصص دارد، و شما به وی اعتماد دارید بروید.
در هنگام خرید، حتما حتما و حتما، اطلاعات خود را کامل کنید و با آگاهی اقدام به خرید نمایید.
زیرا داشتن آگاهی هر چه بیشتر باعث تحمیل هزینه کمتر و دستیابی به نتیجه مطلوبتر خواهد شد.