X
تبلیغات
رایتل

منع حضور نوازندگان زن در ارکستر ملی اصفهان

شنبه 14 بهمن 1396 ساعت 11:51

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک تکرار اتفاقاتی نظیر آنچه در اصفهان بر موزیسین های زن در این هفته رفت
تنها گوشه ای از اجحافی است
که می تواند بدون دلایل قانونی و منطقی هر آن برای زنان موزیسین ایرانی به دست مدیران ناکاربلد فرهنگی رخ بنماید.
امروز فلان مدیر میانی که سررشته ای در قانون و حقوق انسانی- فرهنگی و هنری ندارد
نسب به نوازندگی زنان در روی سن احساس ناخوشایندی می کند
و از حضور آنها بدون هیچ دلیل قانونی ای ممانعت به عمل می آورد.

او به راحتی می تواند نیمی از جامعه را انکار کرده و حق مسلم آنها را پایمال کند
و با ایجاد جوی پر از شایعات مسموم موجهای منفی به راه بیاندازد.
مساله ای که حداقل در ۴ سال گذشته بارها در اصفهان تکرار شده است
و نشان از مساله پنهانی دارد که در زمین موسیقی و با اجحاف به حقوق زنان، بازی را به پیش می‌راند.

ارکستر ملی اصفهان نمی تواند با نوازندگان زنی که اعضای ارکستر را تشکیل داده اند بر روی سن حاضر شود
و مجبور به اجرای تک جنسیتی آنهم صرفا مردانه بر روی سن می گردد.
البته در همین سال ارکسترملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان در باغ چهلستون اصفهان
با تمام اعضای نوازندگان ارکستر بر روی سن رفته است.

هرچند که بنا به گفته رهبر این ارکستر، در ابتدا برای ارکستر ملی نیز مانع تراشی کرده
و از حضور زنان عذر خواسته بودند؛ اما مقاومت شهبازیان،رهبر ارکستر
و رایزنی مرادخانی، معاونت هنری وقت موجب شد که ارکستر ملی با کلیه اعضا به روی سن برود و اجرا کند
و هیچگونه مشکلی هم پیش نیاید.
چرا که آخر مشکل کجا بود؟
این توهم ایجاد مشکل در اجرای زنان نوازنده از کجا آمده است؟
و اصلا چرا فکر می کنند حضور زنان بر روی سن و نوازندگی آنان مشکل آفرین است؟

بهانه عدم حضور زنان در ارکستر ملی اصفهان

و هر عاقلی خوب می داند تمام این مسایل بهانه ای برای تنش آفرینی بیشتر است
و هر گونه اطلاعت و فرمانبرداری از تنش آفرینان،
تنها بها دادن به افکاری است که میخواهد از نمد این تنش، کلاه قدرتمندی و مسندنشینی برای خود بسازد.

روایتی که مدیران فرهنگی اصفهان از موسیقی و نوازندگی دارند
آنقدر متفاوت با قانون سراسری کشور است که صدای وزیر ارشاد، صالحی نیز در می آید.
وزیری که سعی دارد مواضع آشکارایی در حوزه موسیقی نداشته باشد
و وزارتش را بر سر موسیقی همانند علی جنتی واگذار نکند.

اما گویا عده ای در مسند فرهنگی اصفهان رفتارهای تبعیض آمیز و غیرفرهنگی را پیشه خود ساخته اند
تا هر از گاهی با ساختن چهره ضد زن همانند سلفی ها،
از خود رعب و وحشتی در دل هر آنکه حامی حقوق از دست رفته زنان نوازنده است ایجاد کنند
و از این راه قدرت خویش را به رخ بکشند.
آنچنان که ارکستر اصفهان مجبور به اجرا تنها با حضور نوازندگان مرد، پس از پایین کشیدن زنان نوازنده می شود.
و همین موجبات اولین واکنش رسمی صالحی است.

هر چند بیش از اینکه نشانه اعتراض او باشد،
نشان از ضعف دستگاه دیپلماسی فرهنگی دولت و عمدتا وزارت ارشاد در شهرستانها
برای حل مساله از طریق رایزنی و گفتگو است و هر از گاهی به صورت مساله های اینچنینی بروز پیدا می‌کند.
وزارت ارشادی که در بودجه سالانه تنها بین ۱۳ تا ۱۶ درصد بودجه فرهنگی کشور را از آن خود دارد
و ۸۴ تا ۸۷ درصد بودجه را به مراکز فرهنگی دیگری اختصاص میدهد.
حال جای پرسش است که چرا تا کنون این وزارتخانه از مراکز فرهنگی دیگری که ۸۰ و چند درصد بودجه فرهنگی را در اختیار دارند
برای فرهنگ سازی در زمینه حل این مساله خواسته ای نداشته چه برسد به هزینه کرد بودجه؟
این مشکلات آیا ناشی از هزینه کرد زیان‌ده تقسیم بودجه وزارتخانه نیست؟


نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.