مقامات تنبور

دوشنبه 6 آذر 1396 ساعت 15:04
تنبور

مقامات تنبور

مقامهای حقانی (کلام ، یاری) : اساسی ترین بخش موسیقی تنبور ،
موسوم است به سرودهای دینی اهل حق یا مقامهای حقانی که نزد پارسان به کلام مشهورند.
این مقام ها تنها با تنبور و آواز اجرا می شوند.
هر کلام متن معینی دارد و این متون از گفته ها و سروده های بزرگان پارسان (اهل حق) است.
متون کلام ها عمدتا منظوم و حجایی است
و سروده های مذهبی آیینی آن از کتاب نامه سرانجام و سایر کتابهای دینی اهل حق است.
تعداد کلام های اصلی ۷۲ مقام است .
این کلام ها که به کلام های پرد یوری شهرت دارد، متعلق به دوره پیش از سلطان اسحاق تا زمان او هستند.

آموزش تنبور

مقام های باستانی (مجلسی) : تنبور نوازان گاه این مقام ها را غیر یاری ، غیر کلام یا غیر حقانی می نامند.
تنبور ، مهم ترین ساز اجرا کننده این مقام ها ست.
بخشی از این مقام ها ، با سازهای سرنا، دهل ، دوزله ، نرمه نای و شمشال نیز اجرا می شوند
که متاسفانه تعدادی از آنها به علت پیچیدگی و نامانوس بودن به دست فراموشی سپرده شده اند.
بیشتر این مقام ها در کوک طرز نواخته می شوند.
چنانکه سابق بر این اشاره شد حوزه رواج تنبور در کرمانشاهان در دو کانون اصلی صحنه و گوران متمرکز است ،
اما از آنجا که تجمع یارسان (اهل حق) در گذشته بیشتر در منطقه گوران بوده ،
مقام های تنبور این منطقه تا حدودی اصیل تر باقی مانده است.

آموزشگاه موسیقی

مقام های مجازی: مقام های مجازی را گورانی نیز می خوانند.
ترانه ها ، آهنگ های رقص و بسیاری از نمونه های مختلف موسیقی کردی در این بخش قرار می گیرد.
این دسته از مقام ها تا حدی از دو دسته دیگر جدیدترند.
مقام های مجازی اگرچه در مقایسه با سایر مقام ها از روحانیت کمتری برخوردارند
اما از ویژگی های هنری بسیار والایی برخوردارند.
مقام های مجازی با آواز ، سرنا و دهل ، دوزله ، نرمه نای و تنبک ، شمشال و کمانچه نیز اجرا می شوند.
این مقام ها از تنوع شگفت انگیزی برخوردارند
و به عبارتی گسترده ترین بخش موسیقی کردستان و کرمانشاهان را می سازند.

نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.