تمرینات تنفس در آموزش آواز

جمعه 5 آبان 1396 ساعت 19:53

ابتدا باید توجه نمود که
به طور کلی انسان ها از نظر جسمانی و فیزیکی کاملاً با یکدیگر متفاوت بوده
هر کسی ویژگی ها و قابلیت های خاص خود را دارد.
همان طور که توان بدنی افراد تفاوت های آشکاری با یکدیگر دارد
ممکن است کمی یا زیادی نفس در انسان ها هم متفاوت بوده و امری کاملاً طبیعی به نظر آید.
امّا با این وجود نقش تمرینات و ممارست ها را در ازدیاد نفس نمی توان انکار کرد
هر چند افراد نادری هم یافت می شوند که بدون تمرین و به طور ذاتی از نفس طولانی بهره مند هستند.

آموزش آواز

می دانید که تنفّس در انسان از دو بخش متفاوت «دم» و «بازدم» تشکیل شده است
که هر کدام در جای خود از اهمیت ویژه ای برخوردار است
بنابراین تمرینات مربوطه باید به گونه ای انجام شود که هر دو عمل را در بر گیرد.
برای انجام تمرینات مربوطه به دم و بازدم، بهتر است سه دورۀ زمانی ۲۰ تا ۳۰ روزه را در نظر بگیرید.
در دورۀ اول به تمرینات «دم» دوره دوم به تمرینات «بازدم»
و بآلاخره دورۀ سوم هم به تمرینات ترکیبی(دم و بازدم) اختصاص دارد.

نحوۀ تمرین به این شکل است که در هر دوره، باید روزی سه مرتبه به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تمرینات زیر را انجام دهید:

در دوره اول سعی کنید عمل دم را به شکل «تلمبه وار» و با شمارش توسط انگشتان دست، انجام دهید.
ممکن است ریه های شما در نوبت اول با ۴ الی ۵ شماره پر شود.
پس از پر شدن ریه ها مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه نفس را نگه داشته
و پس از اینکه احساس سنگینی در شقیقه ها و سر خود نمودید نفس را به یکباره رها کرده،
مجدداً همین عمل را تکرار نمائید.
نکتۀ قابل توجه این است که در روزهای بعد تلاش کنید تعداد شماره ها را افزایش داده
و مدت حبس نفس را تا جائی که امکان دارد بیشتر نمائید.
پس از طی دوره اوّل نوبت به بخش دوم تمرینات که نقش مهمّی در کنترل بیرون دادن نفس دارد می رسد.

آموزشگاه موسیقی

در این بخش تمرینات عکس دورۀ اوّل انجام می شود.
در دوره اوّل عمل نفس گیری با شماره انجام می شود
امّا در این دورۀ نفس گیری(دم) به طور دفعی و یکجا صورت می گیرد
و پس از مکث ۱۵ تا ۲۰ ثانیه ای به همان شکل «تلمبه وار»
و با شماره، عمل باز دم و یا بیرون دادن نفس انجام می پذیرد.
در این دوره نیز سعی کنید بر تعداد شماره های بیرون دادن نفس و نیز مکث در هنگام حبس نفس بیفزائید.

اما تمرینات دورۀ سوم ترکیبی است از دو دورۀ قبلی،
به این شکل که در این تمرینات باید تلاش کنید هم با شماره نفس گیری کرده و هم با شماره نفس را بیرون دهید.
این مرحله از تمرینات سخت ترین مرحلۀ تمرینات افزایش نفس است.
به همین دلیل لازم است ابتدا از شماره های کمتری استفاده کنید
و میزان مکث فیما بین دو عمل دم و بازدم را از کم به زیاد تنظیم نمائید.

آموزش آواز پاپ

بدیهی است تعداد شماره ها تا ۱۰ الی ۱۲ شماره به مرور زمان قابل افزایش است
و به همین نسبت طول نفس شما را هم زیادتر خواهد نمود.

برای درک بهتر افزایش نفس خود بهتر است پیش از شروع تمرینات یاد شده
میزان نفس خود را در طول یک قطعه اندازه گیری و ثبت نمائید
تا پس از طی مراحل سه گانه فوق بتوانید متوجه پیشرفت خود و میزان افزایش نفس تان شوید.

نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.